در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بومی سازی انواع تست‌های تشخیص سریع غربالگری قابل بررسی با چشم غیر مسلح

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: تست‌های تشخیص سریع غربالگری تولید شده٬ ایران را از واردات این محصول بی نیاز می‌کند.

هادی باقری٬ مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: تشخیص آزمایشگاهی یا IVD (Invitro Diagnostic) یک ابزار حیاتی در نظام سلامت است؛ زیرا تقریباً ۶۶ ٪ تصمیمات بالینی را مستقیما تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که تنها حدود ۲.۳ % از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شود.

او افزود: تست‌های تشخیص سریع ایمونوکروماتوگرافی یا رپید تست‌های Lateral flow assay جزء تست‌هایی هستند که اجازه تشخیص سریع در محل حضور بیمار را می‌دهند. یک روش تشخیصی و غربالگری سریع، آسان و ارزان قیمت است. رپید تست‌ها به صورت کلی برای غربالگری اولیه یا اورژانسی و همچنین برای استفاده در شرایط محدودیت تجهیزات پزشکی بسیار کاربردی هستند.

 باقری بیان کرد: این شرکت تا کنون موفق به اخذ هفت پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، گواهی‌های بین المللی ایزو ۱۳۴۸۵، ایزو ۹۰۰۱، گواهی صادراتی و گواهی تایید نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده است. با توجه به فناوری بالای تولید این محصولات و ارزبری بالغ بر ۲۰ میلیون دلاری در سال، هدف تیم این شرکت، تولید داخل تست‌های تشخیص سریع از مرحله ساخت نانو ذرات طلا و انجام کنژوگاسیون آنتی‌بادی به نانو ذرات طلا و دیسپنس کردن خطوط تست و کنترل بر صفحه نیترو سلولزی، که تولید از این مراحل حاشیه سود به مراتب بیشتری خواهد داشت ٬ مانع خروج ارز از کشور می‌شود و منجر به اشتغال افراد نخبه و متخصص در کشور خواهد شد؛ در نتیجه سبب افزایش سلامت جامع به واسطه قیمت مناسب و دسترسی بیشتر تست‌های تشخیصی می‌شود.

او اظهار کرد: با این رویکرد، خلاء حال حاضر موجود در بازار که بیشتر توسط واردات است مرتفع می‌شود پر شده و از سوی دیگر، بستری برای تولید انواعی از رپید تست‌ها با هدف طراحی و توسعه سبد بزرگی از آزمایش‌ها در حوزه‌های مختلف تشخیصی فراهم می‌شود.

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: سبد محصولات این شرکت شامل پنل قلبی، پنل سرطان، پنل عفونی، پنل مواد مخدر، پنل امنیت غذایی، پنل دام و حیوانات خانگی است که در مجموع بالغ بر ۴۰ محصول و یکی از کامل‌ترین سبد‌های کیت‌های تشخیص سریع در شرکت‌های تولید کننده در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

باقری با اشاره به مزایای کیت‌های تشخیص سریع گفت: این روش به ابزار پیشرفته نیاز ندارد و به راحتی در هر مکانی قابل انجام است و به مراحل پیچیده برای آماده کردن نمونه نیاز ندارد. به سرعت جواب را نشان می‌دهد و جواب آن با چشم غیر مسلح قابل رویت است. نتایج این سنجش‌ها نیاز به تفسیر آزمایشگاهی ندارند و برای عموم قابل استفاده است. حساسیت و خصوصیت مناسبی داشته و قیمت آن ارزان است و بازار مصرف مناسبی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار