رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: قلعه تاریخی شهرستان اشکذر نیازمند مرمت و بازسازی جدی است.

جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: قلعه تاریخی شهرستان اشکذر دارای مساحتی حدود 2750 متر مربع است همچنین این بنا به صورت مستطیلی شکل و دارای چهار برج در چهار گوشه یا ضلع آن است.

او با اشاره به اینکه دیوارهای این بنا بسیار بلند و کشیده است و ضخامت این دیوار ها در پایین حدود 2 متراست و هر چه به سمت بالا می رود از ضخامت دیوار کم می شود افزود: طبق شواهد به جای مانده داخل قلعه عمارت های داخل این قلعه به صورت دو طبقه بوده است همچنین ورودی قلعه از سمت غرب بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر تصریح کرد: در مجموع این بنا با مصالح خشت وچینه وبا ملات گل ساخته شده است همچنین این بنا به شماره 30503 متعلق به دوره افشاریه – زندیه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که در حال حاضر درتملک اداره کل میراث فرهنگی، گرشگری وصنایع دستی یزد است.

جمالیان با بیان اینکه این قلعه که در محله توده در ضلع جنوب غربی آسیاب آبی وحسینیه سفید قرار گرفته دارای چهار برج دیدبانی، حفاظتی در چهار گوشه بنا است که با حصارهای چینه ای بلند به هم متصل شده است اظهار داشت: بناهای داخلی قلعه که در دو طبقه بنا شده بودند همگی تخریب شده وآثار طاق ها و دورهای سقف برروی حصارهای قلعه نمایان است .

او گفت: این بنا یکی از بناهای تاریخی و با ارزش منطقه محسوب می شود که در کنار آسیاب آبی وحسینیه سفید و مسجد حاجی رجبعلی وهمچنین سایت تاریخی اشکذر می تواند به مجموعه توریستی، گردشگری تبدیل شود بنابراین توجه خاصی را می طلبد و باید برای حفظ و بازسازی آن گام های جدی تر برداشته شود.

برچسب ها: دوره افشاریه ، قلعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.