راه‌اندازی نخستین دستگاه پیشرفته تصویربرداری هسته‌ای کشور در قم

نخستین دستگاه پیشرفته تصویربرداری هسته‌ای کشور در مرکز تشخیصی درمانی هسته‌ای حضرت قائم بیمارستان شهید بهشتی قم راه‌اندازی شد.

دکتر مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مراسم راه‌اندازی دستگاه جدید و پیشرفته تصویربرداری هسته ای  اسپکت گاما کمرا، استان قم را نخستین استان دارنده این دستگاه در کشور دانست و گفت: این دستگاه به دلیل داشتن دو دوربین چند عملکرد مانند ام. آر آی، سی تی آنژیو گرام، اکو و بحث‌های هسته‌ای را انجام می‌دهد. 

وی کارایی این دستگاه را در زمینه تشخیص غدد و تیروئید دانست و گفت: این دستگاه در مقایسه با سایر سیستم‌های موجود ارزش تصویربرداری حداکثری دارد و با تکنولوژی آشکارساز با وضوح بالا کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را برای بهبود، تشخیص و شناسایی ضایعات تولید می‌کند و به طور بالقوه نیاز به مطالعات اضافی را کاهش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه راه اندازی این دستگاه سالانه ۶ هزار بیمار را پوشش می‌دهد، افزود: این دستگاه می‌تواند در کاهش زمان، هزینه و همچنین انجام چندین اسکن بسیار موثر باشد. 

وی از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه اسپکت گاما کمرا را توانایی اسکن بیماران بدون ملاحظه سایز یا شرایط جسمی و بیمارپذیری بالاتر و ارائه خدمات درمانی به جمعیت بیشتر بیان کرد و گفت: این دستگاه با دو دوربین، همگرایی اشعه گاما را به خوبی انجام می‌دهد و برخلاف سایر دستگاه‌ها که به صورت تزریقی است به دو شکل خوراکی و استنشاقی و تزریقی است.

دکتر مصری با اشاره به اینکه راه اندازی این دستگاه باعث صرفه جویی ۸ تا ۱۰ برابری هزینه بیماران در بخش تشخیص و درمان می‌شود گفت: به طور مثال هزینه تشخیص و درمان که ممکن است بین ۳ و نیم تا ۴ میلیون تومان برای بیماران هزینه داشته باشد با این دستگاه هزینه بیماران بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به هزینه ۸۰ میلیارد ریالی برای خرید دستگاه اسپکت گاما کمرا و ۱۰ میلیارد ریالی هزینه نصب آن گفت: در مجموع ۲۵ درصد هزینه‌ها از طرف خیران تامین شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار