یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید آمریکا جنگ اوکراین را راهی برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود قرار داده است.  

اندیشکده آمریکایی «کوئینسی» در تحلیل جدیدی که در وبسایت خود منتشر کرده نوشته است: «مقامات آمریکایی جنگ اوکراین را راهی برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی در دریای سیاه می‌دانند؛ زیرا این منطقه غنی از انرژی است و روسیه، اروپای شرقی و خاورمیانه را به هم وصل می‌کند». 

به گزارش وبسایت این اندیشکده، در دو جلسه اخیر سنا، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا جنگ اوکراین را را به عنوان ابزاری برای دگرگونی ژئوپلیتیک انرژی در دریای سیاه معرفی کردند. آن‌ها گفتند تا زمانی که اوکراینی‌ها به جنگ ادامه دهند، پتانسیل تبدیل دریای سیاه به «بازار جدیدی برای اتحادیه اروپا» وجود دارد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که مقامات یک کریدور انرژی جدید را تصور می‌کنند که نفت و گاز طبیعی اروپا را از آسیای مرکزی تامین می‌کند.

در ادامه این گزارش نوشته شده است که جیمز اوبرایان، مقام وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی به سنا گفت: «آمریکا مدت‌ها است اهمیت ژئواستراتژیک منطقه دریای سیاه را به رسمیت شناخته است. دریای سیاه نه تنها با سه متحد ناتو و چندین شریک ناتو همسایه است، بلکه کریدور حیاتی برای جابجایی کالا‌ها از جمله غلات اوکراینی و سایر محصولات به مقصد بازار‌های جهانی است و میزبان منابع انرژی بکر قابل توجهی است». 

افزون بر این، «جیمز اوبرایان»  در جلسه خود با یکی از کمیته‌های سنا در ۲۵ اکتبر جنگ اوکراین را یک «معامله بسیار خوب» برای آمریکا توصیف کرده و به این واقعیت اشاره کرد که «اوکراینی‌ها تقریبا تمام هزینه جنگ را پرداخت می‌کنند». وی  این جنگ را «فرصتی برای آمریکا دانست تا با آن بتواند به اهداف ژئوپلیتیکی خود دست یابد».

اوبرایان توضیح داد که یکی از اهداف کلیدی، تقویت حضور ناتو در دریای سیاه است. با توجه به اینکه ناتو از طریق کشور‌های عضو در دریای سیاه حضور دارد، این جنگ فرصتی برای افزایش حضور نظامی ناتو در سرتاسر زمین‌ها، حریم هوایی و آب‌های منطقه است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که یکی دیگر از اهداف کلیدی این است که اوکراین و سایر کشور‌های دریای سیاه را از روسیه دور کند و در عین حال آن‌ها را در اتحادیه اروپا ادغام کند، جایی که آن‌ها ملزم به رعایت قوانین تجارت و تولید آن خواهند بود. در یکی دیگر از اعترافات مهم، او اذعان کرد که واشنگتن در آرزوی ایجاد خطوط لوله نفت و گاز است که از آسیای مرکزی به اروپا منتهی می‌شود.

گفته شده سناتور‌هایی که جلسه استماع را برگزار کردند، از دیدگاه اوبرایان حمایت کرده و تایید کردند که دریای سیاه همچنان منطقه‌ای با اهمیت ژئوپلیتیکی است.

گفتنی است، از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه از سیل تسلیحات ارسال شده به اوکراین انتقاد کرده و مقامات این کشور بیان کردند که حمایت نظامی فقط آتش جنگ را گسترده‌تر می‌کند. «نیکولای آزاروف» نخست‌وزیر سابق اوکراین به تازگی اعلام کرده که اوکراین ورشکسته است و قادر به جبران کسری بودجه خود نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار