رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون ۹۰ هزار راس دام سنگین استان علیه لمپی‌اسکین خبر داد.

مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری "لمپی‌اسکین" از امروز (اول آذر) شروع شده، گفت : کار واکسیناسیون دام‌ها تا پایان دی ماه به اتمام خواهد رسید.

همتی افزود: همه جمعیت گاو و گوساله مناطق روستایی و عشایری استان که معادل حدود ۹۰ هزار راس دام است، به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه خواهند شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه علائم بیماری لمپی اسکین در دام‌های سنگین را شامل تب، کاهش تولید شیر و بروز برجستگی‌های دردناک در سطح پوست و برخی نواحی بدن مانند سر، گردن و روی پستان‌ها عنوان کرد و افزود: این برجستگی‌ها در نهایت تبدیل به زخم شده و لنگش و مرگ دام را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه لمپی‌اسکین نوعی بیماری حاد تا مزمن ویروسی است که گاو و گوساله را درگیر می‌کند، افزود: این بیماری درمان نداشته و تنها راه مقابله با آن واکسیناسیون دام‌ها است.

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق نیش حشرات و یا تماس مستقیم دام سالم با بزاق، آب و غذای آلوده و... به دام‌های دیگر منتقل می‌شود، گفت: سم پاشی بدن و جایگاه دام از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری لمپی اسکین است.

وی یادآور شد: ضدعفونی و رعایت بهداشت جایگاه دام، قرنطینه و محدودیت تردد نیز به کاهش شیوع این بیماری کمک می‌کند.

همتی به صاحبان واحد‌های دامپروری صنعتی هم توصیه کرد، حتما دام‌های خود را علیه این بیماری واکسینه کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.