مخاطبان هفته کتاب بیشتر از نمایشگاه کتاب است

دبیر هفته کتاب و کتابخوانی گفت: هفته کتاب به نحوی بیش از نمایشگاه کتاب مخاطب دارد، به علت این که رویداد‌های کتابی در سراسر کشور پراکنده است.

علی رمضانی دبیر سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در آخرین روز هفته کتاب با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: مجموع دستگاه‌هایی که در سراسر کشور در حال فعالیت هستند، هم در استان‌های مختلف هم در سطح ستاد هفته کتاب، امسال برنامه‌های متنوعی را داشتند. ما فراز دوم کتابی سال را در هفته کتاب داریم، فراز اول؛ در نمایشگاه کتاب است که خدماتی ارائه می‌شود و از یکی دو سال گذشته هم این موضوع در سراسر کشور هم پراکنده شده با بخش مجازی نمایشگاه، اما هفته کتاب به نحوی بیش از نمایشگاه کتاب مخاطب دارد، به دلیل این که رویداد‌ها در سراسر کشور پراکنده است.

وی درباره برنامه‌های هفته کتاب در استان‌ها افزود: در اردبیل رویداد آموزش داستان نویسی در تبریز رویداد شعر برگزار شد؛ در خراسان جنوبی آموزش ویراستاری یا تجلیل از نویسندگان و تکریم از اصحاب نشر و قلم برگزار شد؛ در کتاب فروشی‌های سراسر کشور به همت هم خود کتاب فروشی‌ها و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم تخفیف خرید کتاب ارائه شد و جای جای کشور شاهد رویداد‌های حوزه کتاب بودیم به تعبیری مردم بیشتر در محیط‌های خود درگیر هستند و با کتاب تعامل دارند.

آقای رمضانی در ادامه گفت: اختتامیه جشنواره‌های مختلفی در این ایام برگزار شده است دیروز اختتامیه جشنواره کتاب حوزه کشاورزی برگزار شد در وزارت جهاد کشاورزی که چند سالی است از دستگاه‌های بسیار فعال هفته کتاب هستند. جشنواره کتاب سال دانشجویی برگزار شد شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصحاب نشر؛ نویسندگان، ناشران، چاپخانه داران، شعرا و کتاب فروشان ضیافتی را داشتند و به پنج نفر از نویسندگان و شعرای کشور نشان درجه یک هنری اعطا شد. امروز هم در جا‌های مختلفی باز برنامه‌های رونمایی و برنامه‌های اختتامیه جشنواره کتاب دانشگاهی برگزار خواهد شد در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و اتفاقات دیگری که در سراسر کشور رخ می‌دهد.

وی درباره برنامه‌های دولت در موضوع کتاب و کتاب خوانی گفت: بخشی از مسائلی که حوزه کتاب درگیر آن است طبعاً باید در دستور کار قرار بگیرد، چه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه سایر دستگاه ها. دولت موضوع کاغذ که پایه بحث نشر در کشور هست را مورد توجه قرار داده؛ هم تولید کاغذ داخلی، هم تسهیل واردات کاغذ؛ یکی از مسائل پایه‌ای است.

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: موضوع گسترش ویترین و تقویت کتاب فروشی‌ها موضوع دیگری است که باید مورد اهتمام قرار بگیرد. امسال برای اولین بار کتاب فروشان به عنوان خادمان فرهنگ به صندوق اعتباری هنر اضافه شدند و از همین هفته کتاب خبرش اعلام شد که فرایند اضافه شدن این‌ها به صندوق اعتباری هنر و استفاده از تسهیلاتی که آن جا برقرار است شروع خواهد شد.

آقای رمضانی گفت: کتاب فروشان در کشور بخشی از زنجیره صنعت نشر هستند و به تعبیری مهمترین حلقه توزیعی این زنجیره که هویت شهری را هم با استقرار خودشان در شهر‌های ما تکمیل می‌کنند. ما در شهرهایمان کتاب فروشی را به عنوان یک محل مهم و بخشی از هویت فرهنگی شهر می‌شناسیم. کتاب فروشان کشور با مسائلی مواجه هستند؛ هم بحث‌های اقتصادی، هم بحث‌های بیمه ای، بحث‌های تسهیلات برای ارتقای کسب و کارشان، آن چیزی که مربوط به شخص کتابفروش می‌شود در صندوق اعتباری هنر تدارک می‌شود، از بیمه ها؛ بیمه‌های تکمیلی، بیمه‌های پایه، موضوع دریافت تسهیلات و سایر مواردی که باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: مسأله تسهیلات تأسیس و تجهیز و توسعه کتابفروشی‌ها باز موضوعی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دنبال می‌کند و یک طرح جامعی به عنوان طرح ارتقای صنعت نشر ارائه شده به دولت و در کارگروهی که با حضور معاون اول برگزار می‌شود، موضوع در حال پیگیری است. مسائلی داریم که البته بعضی مسائل مزمن و چندین ساله این صنعت است. از بحث توسعه کتابفروشی ها، از بحث حل مسأله کاغذ، از بحث حمایت‌هایی که از اهالی قلم باید صورت بگیرد و سایر موضوعات که در طول سال در دستورکار است و در این ایام؛ اوجش هست، بعضی موضوعاتش به نتیجه می‌رسد، اطلاع رسانی می‌شود و تلاش می‌شود مردم کشورمان یک بار دیگر به کتاب توجه و مراجعه کنند.

آقای رمضانی در پایان گفت: شعار هفته کتاب امسال؛ «آینده خواندنی است» بود، یعنی از نمایشگاه کتاب انتخاب شد تا هفته کتاب هم ادامه پیدا کرد، تا پایان سال هم رویداد‌های مختلفی با این عنوان دیده خواهد شد. امسال رویکرد اصلی؛ کودک و نوجوان بود، ما از مدرسه شروع کردیم، اگر قرار باشد یک نسل کتابخوان داشته باشیم از مدرسه‌ها باید آغاز کنیم. وزارت آموزش و پرورش، مجموعه دستگاه‌ها و مردم باید به این موضوع توجه کنند و کمک کنند به دولت که بتواند این موضوع را از سمت مدارس پیگیری کند. شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب که با مجموعه معاونت فضای مجازی سازمان پیش می‌رود یک سالگی اش را طی می‌کندبرنامه‌های مشترکی با شبکه‌های مختلف دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار