نحوه انتقال شپش بین دانش‌آموزان

راه‌های انتقال شپش از طریق تماس مستقیم دانش‌آموز مبتلا با دیگر افراد و به شکل غیرمستقیم از طریق لباس‌ها، شانه و مقنعه شخصی دانش‌آموز مبتلا است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به راه‌های انتقال بیماری شپش بین دانش آموزان در مدارس گفت: به دلیل تجمع دانش‌آموزان در کلاس‌های درس احتمال انتشار و شیوع شپش در مدارس بیشتر است، این بیماری بیشتر بین کودکان و دانش‌آموزان دختر شایع‌تر است، به همین دلیل هر سال نظام سلامت و بهداشت در مهرماه با همکاری آموزش و پرورش غربالگری را در سطح مدارس کل استان برای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام می‌دهد.


علی پارسا افزود: شپش ممکن است هفته نخست که دانش‌آموز به آن مبتلا می‌شود علائم زیادی نداشته باشد، علامت شایع آن خارش آزاردهنده سر و بدن است و خارش باعث خراش‌های پوست و موجب عفونت‌های ثانویه پوستی می‌شود و عوارض روحی و روانی و بی‌خوابی را برای بیمار به همراه دارد.


او با تاکید بر شناسایی دانش آموزان مبتلا در مدارس گفت: زمانی که دانش‌آموزان مبتلا با معاینه بهورز و مراقب سلامت شناسایی می‌شوند، برای جلوگیری از انتشار این بیماری از سایر دانش‌آموزان جدا شده و شامپوی «پرمترین» به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموز و خانواده او قرار می‌گیرد.


پارسا خاطرنشان کرد: دانش‌آموز بعد از مصرف شامپوی «پرمترین» می‌تواند بدون غیبت به کلاس درس بازگردد، به دلیل اینکه این شامپو موجب مرگ شپش‌های موجود روی سر دانش‌آموز بیمار خواهد شد و بعد از آن راهکار‌های درمانی لازم برای رهایی از این بیماری به دانش‌آموز مبتلا ارائه می‌شود.


او با اشاره به اقدامات برای تکمیل درمان شپش سر دانش‌آموزان گفت: تخم‌های شپش به‌طور معمول انتهای مو قرار می‌گیرند و جداسازی آن به آسانی امکان‌پذیر نیست؛ به دانش‌آموزان توصیه می‌شود که آب را با سرکه مخلوط و موی سر را با این محلول آغشته کنند و ماساژ دهند و با شانه‌های دانه‌ریز موی خود را شانه بزنند تا تخم‌های شپش از سر جدا شود.


معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: ممکن است وسایل شخصی و لباس‌های دانش‌آموز آلوده به تخم شپش باشد، بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود تمام وسایل شخصی دانش‌آموز مبتلا را در آب بجوشانند تا از تخم شپش پاک شود.

برچسب ها: انتقال ، شپش ، دانش آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.