زنگ خطر افزایش دیابت در جوانان به علت اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه نامناسب به صدا در آمده است.

دکتر موعودی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش دیابت در جوانان به علت اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه نامناسب خبر داد و گفت: افراد چاق، بی تحرک، دارای سابقه خانوادگی دیابت، سابقه بیماری‌های قلبی عروقی، سابقه دیابت بارداری و افراد بالای ۳۵ سال بدون علامت حتما تست‌های غربالگری دیابت را انجام دهند.

او افزود: دیابت یک بیماری با اختلال سوخت و ساز بدن بوده که با افزایش قند خون مشخص می‌شود و در سال‌های اخیر به علت تغییر در سبک زندگی، فراوانی این بیماری، افزایش پیدا کرده است.

دکتر موعودی گفت: در حال حاضر ۵۳۷ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۶۴۳ میلیون نفر در جهان افزایش یابد.

او با ذکر این نکته که بر اساس مطالعه اخیر ۱۰.۵ درصد افراد جهان مبتلا به دیابت هستند، افزود: شیوع دیابت در مازندران ۱۴ درصد بوده است.

دکتر موعودی گفت: در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین گفته می‌شود تولید انسولین در بدن کاهش می‌یابد. این نوع دیابت شیوع کمتری دارد و معمولاً در سن پایین تری شروع می‌شود.

او افزود:در دیابت نوع دو که شایع‌ترین نوع دیابت است، مقاومت سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و در سن بالاتری شروع می‌شود، ولی به علت اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه نامناسب شیوع آن در جوانان هم افزایش یافته است.

دکتر موعودی گفت: افراد مبتلا به دیابت ممکن است بدون علامت باشند و از بیماری خود مطلع نباشند یا به علت پرنوشی، تکرر ادرار، کاهش وزن و مشکلات بینایی مراجعه کنند.

او با ذکر این نکته که مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از دیابت اصلاح سبک زندگی می‌باشد، افزود: هموطنان باید رژیم غذایی مناسب و متعادل داشته باشند و از صرف غذا‌های حاوی قند بالا و کالری زیاداجتناب کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار