رابطه مستقیم احداث معابر و ایجاد ترافیک

عضو شورای شهر تهران گفت: برای بررسی طرح جامع حمل و نقل شهری تهران از دیدگاه‌های اساتید استفاده می‌کنیم.

 سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: می‌خواهیم  بدانیم براساس طرح جامع حمل ونقل چه بزرگراه‌هایی قرار است ایجاد و چه تعداد معبر قرار است افزایش یا کاهش یابد. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا از دیدگاه‌های اساتید، خبرگان و دیدگاه‌های نخبگان برای رسیدن به الگوی مشترک  استفاده کنیم اظهار کرد: از دید ما فاصله بسیاری بین آنچه شهرداری در خصوص طرح جامع فکر کرده  و آنچه مورد نظر صاحب نظران ترافیکی است وجود دارد و باید این فاصله زیاد را با همفکری و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها به حداقل برسانیم.

در ادامه مشاور این طرح به بیان معرفی گزینه های پیشنهادی توسعه شبکه معابر پرداخت و گفت: برخلاف آنچه توسط  کارشناسان مطرح می‌شود این طرح قدیمی نیست و با وجود  اینکه شبکه معابر اولویت نیست اما  نادیده نیز گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه یه دنبال تسهیل عبور و مرور شهروندان هستیم گفت: درحال حاضر ۲۴ کیلومتر تند راه درحال اجرا است و ما نمی‌توانیم کارگاه را تعطیل کنیم و ۲۰ کیلومتر شبکه شریانی نیز دارای مصوبه و کارگاه است.  

در ادامه تقی زاده کارشناس حوزه حمل و نقل با بیان اینکه با وجود اینکه نگرش های ترافیکی در جهان  تغییر کرده‌اند اما متاسفانه هنوز نگرش قدیمی در کشور ما وجود دارد گفت: شکی نیست که احداث معابر جدید با توجه به نیاز شهروندان بوده اما باید بدانیم احداث معابر منجر به افزایش ترافیک می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه ظرفیت معابر راهکار مشکل ترافیک نیست در  هرکجا که ظرفیت معابر افزایش پیدا کرد نه تنها ترافیک کمتر نشد بلکه به دلیل افزایش انگیزه، ترافیک و خودرومحوری افزایش یافت.

این کارشناس حوزه حمل و نقل بیان کرد: برای رهایی از ترافیک راهی جز توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم پولی که قرار است برای ساخت پل ها و تقاطع ها خرج شود را باید در حوزه حمل و نقل عمومی خرج کنیم زیرا در غیر اینصورت  نه تنها معضل ترافیک ازبین نمی‌رود بلکه از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که تقاطع غيرهمسطح جدید افزوده نشود و فقط بزرگراه شوشتری ساخته شود. 

در ادامه مهماندار رئیس سابق پلیس راهور تهران با بیان اینکه مدل های سایر کشورها برای ایران مناسب نیست گفت: به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، نبود فرهنگ رانندگی و نبود توانایی نمیتوان از مدل سایر کشورها استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید ایجاد مسیر دوچرخه سواری را رها کرد زیرا این مد حمل و نقلی به هیچ وجه مناسب تهران نیست و پاسخگوی پایتخت نخواهد بود.

 مهماندار گفت: اگر با اصلاحات هندسی موانع حل می‌شوند نباید  تونل احداث کرد در تمام نقاط دنیا مشکل ترافیک وجود دارد اما باید روی مدیریت تقاضای سفر  کار کرد و محدودیت های ترددی را به وجود آورد. 

در ادامه باریکانی کارشناس حمل و نقل گفت: هر روز درگیر مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا هستیم و باید این درد را درمان کرد انتظار بر این است که معابر خودرویی برای عبور اتوبوس کم عرض تر شوند. 

در ادامه پور زاهدی استاد پیشکسوت حوزه حمل و نقل گفت: تجربه شخصی من این است که طرح های جامع حمل ونقلی بدون ارزیابی اجرایی می‌شوند و بیش از بحث حمل و نقل به بحث طرح جامع و تفصیلی شهرسازی توجه می‌شود. 

وی ادامه داد: طرح بالادستی باید به گونه ای باشد که تمام نیازها را پاسخ دهد این طرح ها باید پتانسیل های سرمایه گذاری در شهر را نشان دهند. 

پورزاهدی گفت: ابزار این طرح  همان ابراز گذشته هستند به اندازه کافی پروژه برای انجام دادن وجود دارد اما چه عجله ای است از امروز  برای پروژه سال‌های بعد  تعهد ایجاد کنیم. 

این کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: می‌توان در کنار پروژه هایی که در  طرح جامع ذکر شده اند طرح های موازی را نیز در دستور کار قرار داد نباید برای انجام طرح ها عجله کرد بلکه باید هرسال درخصوص آنها تجدید نظر کرد. 

وی گفت: تامین مالی این پروژه ها نیز باید مشخص شود و گفته شود و پیشنهاد من این است شورای شهر تهران برخی از دانشگاه ها را انتخاب کرده و با کنک آنها به بررسی آینده تهران بپردازد.

در ادامه عباس شعبانی معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه توقع بنده به عنوان یک شهروند  این است که شورای شهر سند بالادستی را تهیه کند گفت: این سند باید راهنمای ترافیکی باشد تا براساس آن آینده تهران مشخص شود. 

وی گفت: تا زمانی که طرح جامع وجود نداشته باشد فقط درحال مصرف مسکن هستیم و اقدامات جانبی انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی  امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه خیلی از موارد ذکر شده در طرح جامع تکمیل کننده مسیرهای سابق هستند گفت: با اطلاح تقاطع ها می‌توان 782 کیلومتر از مسیر شهروندان را به 57 کیلومتر کاهش داد .
 
در ادامه هادی حق‌بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بخش زیادی از ترافیک شهر ناشی از برنامه های بدون پیوست است گفت: موضوعات ما تنها توسعه معابر نیست بلکه توجه به شهرهای اقماری نیز وجود دارد و  در بحث پارکینگ ها نیز باید اقدام کنیم.

برچسب ها: ترافیک ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار