هادی گفت:برای مناطق چهارگانه پروانه های چرایی رسمی و مجازی از زمان قدیم تعریف شده که این قراردادها می توانند صدمات زیادی را به محیط زیست واردکنند.

ایمان هادی مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:دستورالعمل طبیعتگردی در سازمان محیط زیست با این هدف نوشته شد که بتواند به حفاظت از مناطق چهارگانه کمک کند. برنامه تفرج مناطق چهارگانه محافظت شده به چهار بخش  پارک های ملی،آثار ملی و مناطق حیات وحش، همچنین تالاب ها تقسیم می شوند.

او گفت: برای مناطق چهارگانه در سازمان محیط زیست طرح های مدیریتی ایجاد کرده ایم. این طرح مدیریتی شامل مفاد توصیفی، برنامه ای می شود که براساس معیارهای حساس های مدیریتی عمل خواهد کرد. وضعیت اکوسیستم، حیات، گیاه و حیوانات ، آب های زیرزمینی مورد بررسی قرار می گیرند.

میزان حساسیت این مناطق چقدر است؟ 
هادی تصریح کرد: مناطق امن از  حساسیت بالایی برخوردارند و همین امر موجب می شود آسیب پذیرتر باشند. به همین دلیل ما گردشگری در مناطق حساس را صادر نمی کنیم و اصول محافظتی در آن جا پابرجاست .البته مناطقی که در گذشته کشاورزی و دامپروری در آن جا  صورت می گرفته با اجازه سازمان و زیر نظر قانون به اقدامات تحت پروتکل ها ادامه خواهند داد و برخی تفرج ها هم می توانند تحت نظر میراث فرهنگی برقرار باشند.

او در ادامه تاکید کرد: البته اجازه شب مانی به افراد داده نمی شود و فقط در طول روز می توانند از آن منطقه به عنوان تفریح وقت بگذرانند. اصول حفاظتی هم به صورت سختگیرانه اعمال خواهد شد. در قسمت های حاشیه مناطق محیط زیست حساسیت ها بیشتر خواهد بود،زیرا می توانند خطر بزرگی برای محیط زیست تلقی شوند.زیرساخت ها با رعایت ضوابط حفاظتی باید فراهم شود. 

هادی به مناطق آسیب دیده اشاره کرد و گفت: نواحی که با گذشت زمان تحت سیل و آتش سوزی قرار گرفته اند بهتر است هر چه سریع تر ترمیم شوند.اراضی مربوط به مردم هم وجود دارد که ما بررسی می کنیم که بتوانند در زمین های خود کشاورزی ، دامپروری و حتی مکان های تفرجگاهی ایجاد کنند .ما به همه این اجازه را صادر نمی کنیم که بتوانند تغییر کاربری دهند زیرا بستگی به نوع کاربری و میزان ظرفیت آن زمین ها دارد. 

او تصریح کرد:سازمان محیط زیست مکلف است که نسبت به مناطق چهارگانه به خوبی عمل کند و شرایط حفاظت و طبیعتگردی را فراهم کند.هدف از طرح گردشگری در واقع اعمال و آموزش دادن حفاظت مناطق مهم محیط زیست است. ما در واقع می توانیم به وضوح به همگان نشان دهیم که حفاظت از محیط زیست به چه میزان خطرناک و سخت است.

میزان اعتبار هر ساله حفاظت از محیط زیست چقدر است ؟

هادی بیان کرد: هر ساله مبلغی را که به عنوان اعتبار به ما تخصیص می دهند برای تدوین و اجرای طرح ها در نظر میگیریم. به طور مثال امسال برای اجرای طرح  ۶۰ منطقه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده بود که البته ناگفته نماند با این میزان اعتبار نمی توان شرایط محافظتی را آنطور که باید اجرایی کرد.

او گفت: برای مناطق چهارگانه پروانه های چرایی رسمی و مجازی از زمان قدیم تعریف  شده است که این قراردادها می توانند صدمات زیادی را به محیط زیست وارد کنند و حق آبه حیات وحش را ازبین ببرند.حتی بیماری هایی  از طریق حیوانات وحشی به حیوانات اهلی وارد  می شود. امیدواریم بتوانیم این موارد را به صفر برسانیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
محیط زیست را دارید به روش های گوناگون و بصورت کمی و کیفی و برگشت ناپذیر نابود می کنید همانطور هم که تاکنون نابود کرده آید و این حرف ها هم فقط توجیهات می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
محیط زیست را دارید به روش های گوناگون و بصورت کمی و کیفی و برگشت ناپذیر نابود می کنید همانطور هم که تاکنون نابود کرده آید و این حرف ها هم فقط توجیهات می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
من با منگوله داری اشکالی نمی بینم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
مگه برای ایران دیگه محیط زیست باقی مونده با بی توجهی مسئولان و با بی فرهنگی مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
من خودم چند روز پیش پیاده شدم از خودرو ام کنار جاده مراتع توسط عشایر همه اش شده خونه و و قواره قواره دارند ویلا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
20 ساله که سند شده تک برگی بدون منگوله
اصلا هم حرفی از منگوله تو این خبر ندیدم
تیتر خبر با خوده خبر نمیخونه
آخرین اخبار