وزیر نیرو گفت: سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر ۱۲۰۰ متر مکعب است.

وزیر نیرو عصر امروز_بیست‌و هشتم آبان_ در نشستی که در استانداری اصفهان با محوریت انعکاس مطالبات مردمی حول محور احیای رودخانه زاینده‌رود و بیان مطالبات مردمی در این بخش به وزیران کشور و نیرو در حال برگزاری است گفت: ۴۰ سال پیش سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر سالانه ۶۵۰۰ متر مکعب بوده و امروز سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است.

 علی اکبر محرابیان  با بیان اینکه از همه خواهش می‌کنم توجه داشته باشند نکات در سطح ملی گفته خواهد شد و سپس به حوضه می‌پردازیم، افزود: آیا شرایط موجود حوضه زاینده رود فقط مخصوص این حوضه است و یا در دیگر حوضه‌های آبریز کشور هم شرایط مشابه داریم یا خیر.

او  تصریح کرد: کشوری هستیم که در مسیر رشد قرار داریم، هم رشد جمعیت، اشتغال، صنعت، کشاورزی و رشد رفاه و بهداشت عمومی، همه کشور‌هایی که در این مسیر قرار داشته اند به ویژه کشور‌هایی که اقلیم مشابه کشور ما داشته اند شرایط موجود را درک کرده و یا در مشکلات آن دست و پا می‌زنند.

محرابیان افزود: ۴۰ سال پیش سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر سالانه ۶۵۰۰ متر مکعب بوده و امروز سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، زیرا رشد جمعیت، کاهش بارش‌ها و رشد شدید پارامتر‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را داشته ایم که مصرف آب داشته اند و این شرایط را در نقاط مختلف کشور می‌بینیم.

او ادامه داد: اگر حوضه آبریز منتهی به تهران را بررسی کنیم نشان می‌دهد روز‌ها و سال‌های گذشته این دشت‌ها حاصلخیز و کشاورزان مشغول فعالیت بودند و با رشد جمعیت و صنعت شرایط دگرگون شده به نحوی که امروزه در تهران از مرکز تا غرب و شرق حوضه‌های آبریز فقط صرف تأمین آب شرب و بهداشت می‌شود و در نقاط مختلف کشور این شرایط وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه شرایط فعلی مخصوص استان اصفهان و حوضه آبریز زاینده رود نیست، تاکید کرد: ضمن احترام به گفته‌های حاضران در جلسه باید توجه داشت، بیان یک موضوع و حل آن دو موضوع متفاوت است، در رفع مشکل باید بدون احساس و طبیبانه به گونه‌ای رفتار کنیم که منجر به حل مسئله شود.

محرابیان تصریح کرد: بیان درد با ادبیات مختلف شایسته این جلسه است، زیرا به دنبال حل مسئله هستیم، اما باید دید آیا می‌توانیم مسائل و مشکلات حوضه را برطرف کرده که به نقطه‌ای برسیم که تاحدودی تعادل بین مصارف و منابع به وجود آید، آن هم در حوضه‌ای که چند صد میلیون متر مکعب در شرایط فعلی کسری داریم، این کار شدنی است و گام‌هایی برای آن برداشته‌ایم.

منبع: ایمنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.