علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کتابهای درسی به تمام استانها و مدارس توزیع شده و به دست دانشآموزان رسیده اند.
وی افزود: دانشآموزانی که تغییر رشته دادهاند، عموما ممکن است هنوز نتوانسته باشند کتابهای درسی را تحویل بگیرند.
او ادامه داد: چون ثبتنام دانش آموزان تغییر رشتهای دیر هنگام بوده، به برخی از آنها کتاب نرسیده است.
فرهادی به دانش آموزانی که احیانا هنوز موفق به دریافت کتابهای درسی نشدهاند، توصیه کرد: دانش آموزان برای تامین کتابهای درسی به مدیران مدارس خود یا منطقه تحصیلی خود مراجعه کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دانش آموزانی که هنوز کتب درسی را تحویل نگرفته اند، میتوانند فایل پیدیاف تمام کتابهای درسی خود را از سایت سازمان پژوهش این وزارتخانه دریافت کنند تا کتابهای درسی به دستشان برسد.
مهدی حاجیمحمدی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانش آموزان برای دریافت فایل پیدیاف کتب درسی میتوانند به سایت سازمان پژوهش و برنامهریزی به نشانی http://chap.oerp.ir/ مراجعه کرده و با انتخاب مقطع، پایه، عنوان و کد کتاب آن را دریافت کنند.
علی لطیفی نیز درباره این که برخی از دانشآموزان کتابهای درسی را دریافت نکردهاند، اظهار کرد: در آموزش و پرورش با توجه به اینکه حجم و تعداد دانشآموزان بسیار زیاد است، همیشه درصدهایی را داریم که به دلایل متعدد کتابهای درسی را با تاخیر دریافت میکنند. ثبتنام یک سری از دانشآموزان به هر دلیلی انجام نشده است، بنابراین کتاب هم با تاخیر به دست آن ها میرسد البته وقتی این افراد به ما مراجعه میکنند و باید کمک کنیم که ثبتنام آن ها قطعی شود.
وی ادامه داد: یک سری از دانشآموزان هم ثبتنام خود را انجام دادهاند اما ثبت سفارش کتاب را موفق نشده اند که انجام دهند؛ بنابراین این افرادی که با تاخیر انجام دادند، کتاب هم با تاخیر به دست آن ها میرسد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: بخشی دیگر مدارسی هستند که در ثبت کد مدرسه مشکل دارند، یعنی یا مدرسه تغییر کرده یا کد جدید برای آن ها اختصاص داده نشده است. همچنین دسته دیگر دانشآموزانی هستند که ثبت سفارش آن ها به صورت موقت انجام شده و اکنون برای ثبت سفارش قطعی شاهد تغییر در وضعیت هستند که چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشآموز را شامل میشود.
وی یادآورشد: این تعداد، ثبت سفارش موقت را در مدرسه الف انجام دادهاند و اکنون در مدرسه ب هستند که پرونده آنها باید منتقل شود یا به طور مثال در فنی و حرفهای و کاردانش، چون تغییر رشته و توقف توسعه برخی از رشتهها را داشتیم، برخی از دانشآموزان در رشته الف ثبتنام کردهاند و ثبت سفارش آنها انجام شده و اکنون در رشته ب تحصیل میکنند که این افراد باید سامانه اصلاح سفارش کنند.
اگر نداشتن کتاب در واقع وابسته به این است که اصلاح سفارشی انجام شود، حتما مدیران مدارس هستند که باید این اقدام را انجام دهند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در مجموع تعدادی از دانشآموزان کتاب ندارند که در وهله اول باید بگوییم که دانشآموزان نسبت به موجودی کتاب نگران نباشند؛ چرا که در انبارها کتاب به اندازه کافی وجود دارد. اگر هم کمبود کتابی باشد، به موقع ارسال میشود.
لطیفی ادامه داد: دانشآموزان و مدیران مدارس باید این مسئله را پیگیری کنند، ۱۶ و نیم میلیون دانشآموز تعداد کمی نیست، نمیتوانیم همه این افراد را پیگیری کنیم، اما هر پیگیری که توسط مدیر مدرسه، دانشآموز و خانواده انجام میشود را همکاران ما در سازمان کمک و راهنمایی میکنند.
وی یادآورشد: مواردی هم وجود دارد که افراد به دلیل مشغله و گرفتاری مدرسه از منطقه کتاب را نگرفتهاند که این افراد هم باید با مراجعه به مدرسه، کتاب را دریافت کنند. اگر نداشتن کتاب در واقع وابسته به این است که اصلاح سفارشی انجام شود، حتما مدیران مدارس هستند که باید این اقدام را انجام دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی اوقات بستهای که دانشآموز ثبت سفارش اولیه را انجام داده، یک قیمت و گاهی بسته دوم قیمتی دیگر دارد که باید تسویه انجام شود. اگر این پیگیری را دانشآموزان و مدیران مدارس انجام دهند، این مسئله هم حل میشود و دانشآموزان به کتابهای خود میرسند.
عدهای از والدین در یک ماه گذشته از دریافت نکردن کتاب درسی فرزندان خود گفته و مدعی شده اند که فرزندان آنها با گذشتن زمانی از آغاز سال تحصیلی هنوز کتابهای درسی خود را دریافت نکردهاند.
ایکاش همه مسائل دیگه هم اینجوری بود