امیر دریادار سیاری:

آزادسازی سوسنگرد سرنوشت جنگ را تغییر داد

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: عملیات آزادسازی سوسنگرد جایگاه بسیار بالایی دارد و سرنوشت جنگ را تغییر داد.

امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مراسم بزرگداشت شکست حصر سوسنگرد گفت: این روز بزرگ را گرامی می‌داریم و به روح همه شهدای بزرگ این عملیات درود می‌فرستیم. در دوران دفاع مقدس ما عملیات‌های متعدد و بزرگی را مانند ثامن‌الائمه، بیت المقدس، والفجر ۸ و...انجام دادیم  که نقش موثری در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمن تا بن دندان مسلح داشتند. 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: عملیات‌هایی که ذکر کردم از منظر‌های مختلف مانند وسعت عملیات بزرگ‌تر از عملیات آزادسازی سوسنگرد بودند، اما یک دلیل برای اهمیت این عملیات وجود دارد؛ ما سه محور جنگ داشتیم، محور شمالی، محور میانی و محور جنوبی؛ هدف بزرگ دشمن تصرف خوزستان بود که اگر در این سه محور موفق می‌شد تصرف خوزستان محقق می‌شد.

امیر دریادار سیاری گفت: در محور جنوبی با مقاومت خرمشهر دشمن ناکام ماند و مجبور شد آبادان را محاصره کند، اما محور میانی یعنی تصرف اهواز برایش حائز اهمیت بود و کلید تصرف اهواز، سوسنگرد بود که اگر بر آن مسلط می‌شد به تمام راه‌های منتهی به اهواز تسلط می‌یافت. عملیات آزاد سازی سوسنگرد جایگاه بسیار بالایی دارد و آزادسازی آن سرنوشت جنگ را تغییر داد و اجازه نداد دشمن به هدف خود یعنی فتح اهواز دست پیدا کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش بیان کرد: دو متغیر مهم در آزادسازی سوسنگرد وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم، اولین متغیر فرمان حضرت امام در ۲۵ آبان بود که فرمودند تا فردا باید سوسنگرد آزاد شود. 

امیر دریادار سیاری اظهار کرد: قبل از شروع جنگ تحمیلی محاصره پاوه مطرح بود که فرمودند ارتش باید ظرف ۴۸ ساعت وضعیت پاوه را روشن کند؛ این جملات بسیار مهم بود در جایی دیگر هم فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود؛ یعنی فرمان امام روی زمین نماند. 

وی ادامه داد: متغیر دیگر هم حضور مستقیم و معنادار رهبری به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع بود که با ارسال نامه‌هایی طرح رئیس‌جمهور وقت یعنی بنی‌صدر ناکام ماند. لشکر ۹۲ را توسط بنی صدر از حضور در عملیات منع کرده بودند که با این نامه‌ها این طرح ناکام ماند و نشان دادند  یک فرد انقلابی چگونه پای کار آمد و طرح  بنی‌صدر را ناکام گذاشت و سرنوشت جنگ تغییر یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار