رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در جوابیه‌ای به ادعای سموم کشاورزی در خیارهای تولید شده در این استان پاسخ داد.

حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت:کشور‌های روسیه و عراق برای حمایت از کالای داخلی خود، ممنوعیت واردات اعلام کردند. 
 
او ادامه داد:کشور‌های عراق و روسیه که مبدا صادرات خیار‌های گلخانه‌ای یزد هستند، به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی، مرز‌های خود را برروی این محصول بسته و ایجاد ممنوعیت واردات نمودند که این مسئله عامل اصلی افت شدید قیمت خیار گلخانه‌ای در داخل گردید که خوشبختانه در طی روز‌های اخیر این محدودیت برطرف و هم اکنون شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

حاتمی زاده خاطرنشان کرد: کشور‌های حوزه اوراسیا به خصوص روسیه برای واردات محصولات سبزی و صیفی به کشورشان گواهی عدم وجود بیش از حد باقیمانده سموم آفتکش را لحاظ نموده اند و تمام محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل، بادمجان، خیار سبز و گوجه فرنگی وارداتی به کشورشان می‌بایست گواهی سلامت از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد.
 
او اضافه کرد: برای صدور این گواهی از محموله‌ها نمونه برداری و به آزمایشگاه مورد تایید معاونت غذا و دارو ارسال شده و در صورت داشتن انطباق لازم با استاندارد‌های موجود نسبت به صادرات آن‌ها اقدام می‌شود. 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت:به مدد شرایط اقلیمی حاکم بر گلخانه‌های استان یزد جمعیت عوامل خسارتزای گیاهی زیاد نبوده و در نتیجه گلخانه داران مجبور به استفاده بیش از حد از آفتکش‌ها نیستند.
 
 حاتمی زاده گفت: با استناد به نتایج ارزیابی محموله‌های صادراتی محصولات گلخانه‌ای استان خوشبختانه وضعیت سلامت آن از بقیه نقاط کشور بدتر نبوده و در مواردی از وضعیت مطلوب تری به دلایل ذکر شده برخوردار است. امنیت غذائی از لحاظ کمی و کیفی جزء وظایف اصلی جهاد کشاورزی بوده و برنامه‌های متعددی در جهت حفظ کیفیت و بالا بردن این مقوله مهم دردست اجرا است.
 
در برخی از خبرگزاری‌ها مطرح شده که سموم و کود شیمیایی در محصولات کشاورزی دهه‌ها است به عنوان معضل جدی مرتبط با موضوع امنیت غذایی مطرح است و متاسفانه در بررسی‌هایی که انجام شده، گلخانه داران خیارسبز محصولات خود را به واسطه وجود سموم نمی‌توانند به روسیه صادر کنند و تولیدات، روانه دامداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.