قانون ایجاد فضای سبز در واحد‌های صنعتی قم به خوبی رعایت نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: ایجاد فضای سبز در واحد‌های صنعتی قم برای کنترل آلودگی هوا ضروری است، اما این موضوع آنچنان که شایسته است مورد توجه بسیاری از فعالان این بخش قرار نگرفته که بر اساس قانون تخلف به شمار می‌آید.

محمد حسین بازگیر گفت: در جریان بررسی‌های به‌عمل آمده از وضعیت رعایت مقررات زیست محیطی در واحد‌های صنعتی و تولیدی استان مشخص شد، موضوع عدم توجه به ایجاد فضای سبز در داخل واحد‌ها از پرتکرارترین تخلف‌های صورت گرفته‌است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم افزود: بهره‌برداران واحد‌های صنعتی استان عموما این مساله را رعایت نکردند که بر اساس قانون تخلف است و باید هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد فضای سبز در واحد تولیدی خود اقدام کنند، چرا که این کار موجب کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های صنعتی در محیط اطراف است.

بازگیر با اشاره به این‌که هرگونه کوتاهی در عمل به این تکالیف قانونی مهم در حوزه محیط زیست تخلف است، ادامه داد: ایجاد فضای سبز و استفاده از درختان مناسب آب و هوای قم، علاوه بر کاهش آلایندگی هوا نقش مهمی نیز در ارتقا سلامت کارکنان فعال در واحد‌های تولیدی و صنعتی استان دارد.

لازم به توضیح است واحد‌های صنعتی و تولیدی مکلف هستند ۱۰ درصد از فضای در اختیار خود را به کاشت درختان بومی منطقه اختصاص دهند.

در جریان اجرای طرح پایش واحد‌های صنعتی و تولیدی قم، واحد‌های یاد شده در مناطق مختلف استان، با اولویت سنجش میزان آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرند.

به گفته مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست قم در زمان اجرای این طرح، در صورت مشاهده تخلف‌های زیست محیطی از سوی واحد‌های صنعتی و خدماتی استان، علاوه بر صدور اخطاریه‌های لازم، موضوع در مراحل بعدی برای رفع مشکل توسط گروه‌های پشتیبانی، حقوقی و دیگر بخش‌های اجرایی دنبال می‌شود.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار