صفحه دوم هفته کتاب ورق خورد؛

مسئولان به تکریم کتابداران و خادمان فرهنگی پرداختند

قرعه دومین روز از سی‌ویکمین دوره هفته کتاب به نام کتابداران افتاد، تا از حضور کتابداران در زنجیره کتاب و کتابخوانی تقدیر به عمل آید.

این روز که با سالروز درگذشت علامه سید محمدحسین طباطبایی مفسر قرآن کریم همزمان شده بود، اختصاص به تجلیل از کتابداران با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی داشت. 

از آنجایی یکی از شعار‌های دولت سیزدهم عدالت‌گستری و محرومیت زدایی است، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وعده تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، بهره‌برداری از کتابخانه‌های شهرستان‌ها، توسعه کتابخانه‌های سیار، ایجاد کتابخانه در مناطق صعب‌العبور و ... داد. 

قالیباف سخنران دیگر این مراسم بود. او به خانواده‌هایی که بخاطر تامین نیاز‌های معیشتی از محصولات فرهنگی فاصله گرفتند، حق داد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی باید جورِ بار فرهنگی سبد خانوار‌ها را به دوش بکشد. باید عرصه فرهنگی خانوار‌ها از این طریق پر شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گذری به ظرفیت شهرداری‌ها در حوزه کتابخوانی زد و گفت: امروز بیش از ۶۰۰ کتابخانه در کشور با عنوان‌های مختلف مانند کتاب مترو، کتاب تاکسی و کتاب اتوبوس شکل گرفته است. 

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در پیامی، که توسط محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد هفته کتاب را تبریک گفت. در بخشی از متن رئیس جمهور به رشد بیش از ۱۰ برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی بعد از انقلاب در کنار تجهیز فضای کتابخانه‌ها اشاره شد و این موارد را نشانه جایگاه ممتاز کتابخانه‌های عمومی دانست. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرد کتابخانه‌هایی که ۲۰ سال نیمه‌کاره رها شده بودند، در این دوره به افتتاح نهایی رسیدند. در حوزه کتاب ۷۰ نوع خدمت جدید ارائه دادیم و بیشتر کتابخانه‌هایمان برای نابینایان، ناشنوایان، کودکان و مادران امکانات ارائه می‌دهد. 

همچنین روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز هفته کتاب، کتاب «تا فراموش نکنیم» (کَی‌لانَنسی) اثر ولید الخالدی را به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اهدا کرد.

علاوه‌بر تجلیل از کتابداران و خادمان عرصه کتاب، علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند به صورت حضوری از ۲۷ آبان تا ۲ آذر خرید خود را از کتابفروشی‌های عضو سامانه «بازار کتاب» با یارانه ۲۵ درصدی کنند. 

کتابفروشی‌های عضو سامانه «بازار کتاب» همزمان با فروش مجازی، فروش حضوری نیز خواهند داشت و به هر کد ملی ۲۵ درصد یارانه تا سقف خرید ۴۰۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد. کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول این یارانه می‌شوند. 

برپایی «کتاب فیلم» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۳۰ عنوان انیمیشن و پنج عنوان فیلم سینمایی برای دانش آموزان، برگزاری پویش «کتاب‌خون» با هدف اهدای خون و تامین خون سالم برای بیماران از زنجیره کتابخانه‌های عمومی، برگزاری پویش «کتابخونه‌ی دست‌ساز من» با هدف ساخت یک کتابخانه یا قفسه کتاب با خلاقیت، برگزاری پویش «من اینو خوندم» با هدف معرفی کتاب‌های خوانده شده در قالب‌های استاپ موشن یا نمایش خلاق، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور نویسندگان، شاعران و ... از دیگر برنامه‌های دومین روز هفته کتاب بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار