محمد الله‌داد گفت: با ارتباطی که بین ایران و ترکیه فراهم شده امکان تبادل برق با اروپا فراهم شده که نیازمند مذاکرات قراردادی و حقوقی است.

محمد الله‌داد معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر گفت: هم‌اکنون با همه کشور‌هایی که مرز خشکی داریم تبادل انرژی داریم، از کشور‌های شمالی انرژی می‌گیریم و به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می‌کنیم. با کشور ترکیه نیز تبادل انرژی انجام می‌شود. پروژه ارتباط دریایی با کشور قطر، و پروژه ارتباط با کشور‌های شمالی ایران، آذربایجان و روسیه اجرا می‌شود.

او ادامه داد: ارتباط با ترکیه به دلیل اختلاف ساعت، روز‌های تعطیل و ساعت کاری در اولویت است و اکنون نزدیک به ۴۰۰ مگاوات امکان تبادل وجود دارد و در سه و نیم روز واردات و سه و نیم روز صادرات به ترکیه انجام می‌شود. با ارتباطی که بین ایران و ترکیه فراهم شده امکان تبادل برق با اروپا نیز به لحاظ فنی امکان پذیر است، اما این کار نیاز به مذاکره‌های قراردادی و حقوقی دارد که در دست پیگیری است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در بحث صادرات برق اولویت تامین برق مشترکان داخلی است گفت: زمانی که نیاز بیشتری به برق در تابستان است، صادرات به حداقل‌ میزان ممکن و یا به صفر می‌رسد و برق مشترکان داخلی را تامین می‌کنیم. در اوقات اوج مصرف، بیشترین واردات انجام می‌شود و مازاد تولید برق در کشور را در زمان‌های کم‌باری صادر می‌کنیم.

او افزود: ظرفیت تبادل انرژی با کشور‌های همسایه بیش از ۲ هزار مگاوات است و تقریبا تراز تبادل انرژی ما صفر است یعنی به همان میزان که واردات برق داشتیم، صادرات برق نیز انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار