مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم روز چهارشنبه با هدف ارائه مشاوره به اتباع افغانستانی در حوزه سلامت روان افتتاح شد.

معاون امنیتی و سیاسی استانداری قم درآیین افتتاح این مرکز بیان داشت: ایجاد اختلاف و تمرکز بر ضعف‌ها یکی از حربه‌های مهم دشمنان در خصوص حضور مهاجران در ایران است.

احمد حاجی‌زاده ادامه داد: در استان قم ظرفیت‌های بالایی در حوزه اتباع و مهاجران خارجی وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آن‌ها نشده‌است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم دراین مراسم گفت: استان قم از نظر کثرت حضور اتباع در رتبه پنجم و از نظر تنوع جامعه اتباع در رتبه دوم کشور قرار دارد.

اکبر زارعی ادامه داد: جمعیت اتباع افغانستانی مقیم قم قابل توجه است و در بین این افراد ظرفیت‌های دست نخورده زیادی در حوزه نخبگان جامعه مهاجران وجود دارد که می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی مهاجرین در قم و جامعه افغانستان مفید باشد.

دبیر کانون علمی فرهنگی نخبگان افغانستان نیز در این مراسم بیان کرد: استان قم همواره آغازگر اقدامات سازنده در رابطه با مهاجران بوده‌است.

سید موسی حسینی عنوان کرد: کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان از سال ۹۳ با هدف ارتقای ظرفیت دانشجویان این کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت آنان در رابطه با مهاجران در ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

او ادامه داد: توسعه مراکز سلامت روان یکی از اولویت‌های اصلی است که توسط کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان است که مشابه آن در کشور‌های دیگر وجود ندارد و یکی از مزیت‌های مهم این مراکز در این است که تمام مشاوران و کارشناسان آنان را اتباع تشکیل داده‌اند.

حسینی ادامه داد: هم اینک طلاق، اعتیاد، بحران هویت و ناامیدی مفرط، جزو آسیب‌های اصلی جامعه مهاجران افغانستانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کابل تصریح کرد: موانع قانونی در صدور مجوز مطب مشاوران اتباع خارجی سبب شده تا مباحث مربوط به سلامت روان مهاجران با مشکلات جدی همراه شود.

حسینی همچنین نسبت به برنامه کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان جهت فعالسازی مرکز توسعه سلامت روان در تمام شهر‌های مهاجرپذیر ایران تاکید کرد.

ارائه مشاوره حضوری در قم، تهران و مشهد و مشاوره برخط در تمام کشور‌ها در خصوص آسیب‌های روان‌شناختی، تعارض‌های خانوادگی و طلاق، آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، فرزند پروری، مهارت‌های زندگی، خلاقیت و کارآفرینی از مهمترین کارکرد‌های این مرکز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار