مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: تالار علم، پاتوقی است که به منظور نشاط علمی دانش‌آموزان و همچنین پر شدن اوقات فراغت بعد از مدرسه برای نوجوانان در کتابخانه مرکزی استان، راه اندازی شده است.

مهدی توکلیان گفت: کتابخانه مرکزی استان قم به منظور پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان، تقویت روحیه جستجوگری، نشاط علمی و ترویج علوم مختلف، اقدام به راه اندازی تالار علم کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم  با اشاره به ضرورت توجه به زمان فراغت دانش آموزان بعد از مدرسه گفت: بسیاری از والدین نگران چگونگی گذران زمان فرزندان خود بعد از فراغت از مدرسه را دارند.

توکلیان افزود: این که دانش آموزان این زمان را چگونه و با چه کسانی می‌گذراند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم  فعالیت در فضای مجازی و گاه پرسه زدن‌های بیهوده در این فضا به شایع‌ترین نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان بعد از فراغت از مدرسه تبدیل شده است که افراط در استفاده از آن علاوه بر کاهش سطح تحرک فیزیکی و عوارض غیر قابل جبران بدنی می‌تواند مشکلات روحی روانی متعددی را برای کودکان و نوجوانان پدید آورد.

او  ادامه داد: از سوی دیگر فضای مجازی فرصت بهره وری و استفاده بهینه از زمان و اوقات فراغت از تحصیل را از دانش آموزان سلب می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم  افزود: برای داشتن جامعه‌ای پویا، زنده و با نشاط با افرادی کار آمد باید از دوران کودکی بر روی افراد جامعه سرمایه گذاری کرد و علاوه بر ایام تعطیلات تابستان، اوقات فراغت بعد از مدرسه را به عنوان بهترین فرصتی بدانیم که دانش آموزان را با توجه به علایق و سلایق خود در مسیری درست هدایت کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم اضافه کرد: دورهمی دانش آموزان در تالار علم می‌تواند علاوه بر ارائه آموزش‌های مختلف، این گروه سنی را از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان نگه دارد.

او ادامه داد: در این تالار، دانش آموزان با برخی از مسائل اساسی که جامعه با آن سر و کار دارد نیز آشنا می‌شوند و به اقتضای برداشت شخصی خود و درباره آن تأمل می‌کنند و با یکدیگر به گفتگو می‌پردازند.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم ، دانش آموزان در تالار مذکور به مرور کتاب‌های درسی خود نیز می‌پردازند و با استفاده از امکانات تالار مانند تخته سیاه و رایانه در مباحث درسی به یکدیگر کمک می‌کنند.

توکلیان با بیان اینکه چالش‌های محیط‌زیستی، اقلیمی، علمی، ملّی و بین‌المللی از جمله مواردی است که در این تالار مطرح می‌شود، گفت: از دانش آموزان خواسته می‌شود برای حل این چالش‌ها اندیشه کرده و راه حل‌هایی را که به نظرشان می‌آید را با دیگران به اشتراک بگذارند.

به گفته توکلیان، کتابخوانی و نقد کتاب نیز از دیگر مواردی است که دانش آموزان در تالار علم به آن می‌پردازند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم تاکید کرد: تالار علم برای نوجوانانی که اضطراب اجتماعی دارند می‌تواند به عنوان یک درمانگر عمل کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: برخی از نوجوانان کم‌رو و به اصطلاح خجالتی هستند که با برقراری ارتباط چهره به چهره و شرکت در بحث و گفتگو‌های جمعی در این تالار می‌توانند بر این مشکل خود غلبه کنند.

کتابخانه مرکزی قم ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد.

پروژه کتابخانه مرکزی قم سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری آغاز شد،افتتاح این کتابخانه، به عنوان دوازدهمین کتابخانه مرکزی استانی، ادای دینی به مردم قم است و باعث ارتقای شاخص‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای استان می‌شود.

پروژه این کتابخانه در خیابان امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. مخزن آن به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار