مسئول ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از بازدید تیمی از کارشناسان دفتر ثبت آثار وزارتخانه و استان برای تشدید حفاظت از درختان کهنسال ثبت ملی شده استان خبر داد.

مسلم کرمی مسئول ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون ۳۹ اثر میراث طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته، گفت : ۱۴ مورد از این تعداد درختان کهنسالی هستند که بین ۲۵۰ تا ۸۵۰ سال عمر دارند. 

وی افزود: ما هرساله بنا به ضرورت و نیاز بازدید‌های مکرری را از این درختان داریم و مشکلات و نیاز‌های آن‌ها مانند آبرسانی در فصل گرما، کوددهی، هرس و ... را بررسی می‌کنیم. 

مسئول ثبت میراث طبیعی استان اضافه کرد: هرچند در سال‌های گذشته رسیدگی خوبی به این درختان صورت گرفته، اما تاکنون غیر از درخت "رحمت" تاق بستان از هیچکدام از این درختان بازدید‌های تخصصی انجام نشده است. 

وی ادامه داد: در این راستا، با رایزنی‌هایی شکل گرفته با دفتر ثبت میراث طبیعی کشور در وزارت میراث فرهنگی، اداره کل جهاد کشاورزی استان و متخصصین حوزه گیاهان و نباتات، قرار شده بزودی بازدیدی از این درختان داشته باشند. 

کرمی خاطرنشان کرد: این تیم قرار است با انجام یک بازدید میدانی، سلامت این درختان را مورد مطالعه قرار داده، آسیب‌های وارده را شناسایی کند و برنامه حفاظتی و نگهداری لازم را برای آن‌ها در اختیار ما قرار دهند. 

وی افزود: این مسئله باعث می‌شود تا از این پس حفاظت از این درختان کهنسال به نحو احسن انجام شود و بتوانیم آن‌ها را برای نسل‌های بعدی هم حفظ کنیم. 

مسئول ثبت میراث طبیعی استان با بیان اینکه سال گذشته برای حفاظت، محوطه سازی و ساماندهی این درختان اعتباراتی اختصاص داده شد، گفت: امسال هم در تلاشیم تا بتوانیم اعتبارات مناسبی را برای آن‌ها جذب نماییم.

وی از مجموعه درختان چنار کهنسال در حوض لاره، درخت کهنسال چنار روستای شرکان، درخت کهنسال چنار سراب هولی و چنار کهنسال پشته در شهرستان پاوه، درخت رحمت در تاق بستان کرمانشاه، درخت چنار باوه شامه گهواره، مجموعه درختان گردو کهنسال سراب سیاوانه، مجموعه درختان ون بابادگار، درخت چنار کهنسال روستای زرده و درخت چنار کهنسال مسجد عبدالله بن عمر ریجاب در شهرستان دالاهو، مجموعه درختان بنه کهنسال در روستای ونه رنگینه کوزران، درخت توت کهنسال کانی گل جوانرود، درخت بلوط کهنسال دار قیو گیلان غرب و درخت چنار کهنسال دارمنگوله هرسین به عنوان ۱۴ درخت کهنسال استان نام برد که به ثبت ملی رسیده اند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.