مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ میلیارد ریال برای مرمت قلعه رودخان هزینه شده است.‌

ولی جهانی با بیان اینکه قلعه رودخان در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در استان گیلان واقع شده است گفت: این قلعه تاریخی مهم و باشکوه یکی از دژهای نظامی حکومتی در استان گیلان است که مدت‌ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده و از بزرگ‌ترین و باعظمت‌ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می‌شود. 
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مساحت این قلعه بالغ بر دو نیم هکتار بوده و در ارتفاعی بیش از ۶۰۰ متر در بلندترین نقطه کوه واقع شده است.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان، تاسیس این قلعه را به دوره ساسانیان (اوایل اسلام) نسبت داده‌اند. این قلعه در زمان سلجوقیان تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان شمرده می شود.

 جهانی افزود: بدلیل معماری شاخص و چشم انداز زیبای قلعه در دل جنگل های هیرکانی، این قلعه سالانه پذیرای گردشگران فراوانی از سراسر ایران و جهان است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد:  قلعه تاریخی رودخان در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی ثبت شده است.

 وی اضافه کرد:  بدلیل قدمت زیاد و شرایط قرارگیری در آب و هوای مرطوب و جنگلی، آسیب های فراوانی به این بنای تاریخی در طول سالیان متمادی وارد شده است. 

جهانی با بیان اینکه به منظور حفاظت و جلوگیری از آسیب های بیشتر، تاکنون حدود نیمی از این اثر تاریخی مرمت و بازسازی شده است گفت : در سال جاری بیش از ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی صرف مرمت قلعه،تعمیر سرویس بهداشتی قلعه، مرمت راه پله و مسیر دسترسی، ساخت سطل زباله، رنگ آمیزی، نصب تابلوهای راهنما، نصب داربست به منظور حفاظت فیزیکی، خرید آجر و ... در قلعه شده است.

برچسب ها: قلعه رودخان ، فومن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.