پولیتیکو:

گفتگوی بایدن با شی در حاشیه اجلاس اپک «سخت» خواهد بود

روزنامه آمریکایی پولیتیکو گفتگوی آتی رئیس جمهور آمریکا با همتای چینی خود را «سخت» توصیف کرد.

روزنامه پولیتیکو نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه ریزی «گفتگویی سخت» با شی جین پینگ، همتای چینی خود درباره روسیه و دیگر مسائل استراتژیک در جهان است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: تماس‌های چین با ایران و حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین از مهمترین محوری‌های رایزنی دو رئیس جمهور خواهد بود. همچنین قرار است مذاکرات دوجانبه حول موضوعاتی مانند تایوان، اسرائیل و همچنین پرواز‌های بین چین و ایالات متحده، فنتانیل و بهداشت عمومی باشد.

در همین حال، روزنامه چینی ساوت چاینا مورنینگ پست امروز شنبه گزارش داد انتظار می‌رود شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و جو بایدن، همتای آمریکایی او در دیدار پیش رو در حاشیه اجلاس اپک در خصوص ممنوعیت استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در سلاح‌هایی مانند هواپیما‌های بدون سرنشین یا سلاح‌های هسته‌ای رایزنی کنند؛ چرا که خطرات مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه نظامی برای هر دو طرف نگران کننده است.

به نوشته پولیتیکو بایدن این دیدار را آخرین فرصت برای تأثیرگذاری بر رئیس جمهور چین برای از سرگیری همکاری‌هایی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متوقف شده بود، می‌داند.

در آستانه دیدار بایدن و شی، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا بر اهمیت روابط اقتصادی «سالم» بین واشنگتن و پکن تاکید کرد. یلن گفت «هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین دیپلماسی رو در رو شود.»

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور از ۱۴ تا ۱۷ نوامبر برای شرکت در اجلاس اپک APEC و گفتگو با جو بایدن به آمریکا سفر خواهد کرد. کاخ سفید نیز تایید کرد که دیداری بین سران دو کشور در سانفرانسیسکو که میزبان نشست اپک خواهد بود، برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار