مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور مناسب است و تاکنون نیاز بیمارستان‌ها به طور کامل تامین شده است.

مصطفی جمالی در نشست خبری چهارمین سمینار ملی بانک های خون بیمارستان‌های کشور گفت: سمینار بانک های خون یکی از مهم ترین اتفاقات علمی کشور محسوب می سود. بیش از سه میلیون خون و فرآورده های آن در ایران مصرف می شود. از هر سه نفر یک فرد مصرف کننده خون در دوران زندگی اش خواهد بود. 

به گفته وی تزریق خون اشتباه سبب فوت بیمار خواهد شد و به همین دلیل باز آموزی کارکنان سازمان انتقال خون موضوعی مهمی محسوب می شود. شرایط زنجیره سرد اگر به درستی انجام نشود برای بیماران خطرناک است. 

جمالی بیان کرد: در مواقع اجبار باید خون تزریق کرد در غیر اینصورت نباید بی جهت به  افراد خون تزریق شود. 

او ادامه داد: با تزریق خون در افراد احتمال بروز حساسیت وجود دارد. کیسه فیلتر خون سبب شده عوارض تزریق خون کاهش پیدا کند. آزمایش غربالگری خون پس از سال ها در سازمان انتقال خون انجام می شود. 

جمالی در ادامه افزود: سازمان انتقال خون در حال طراحی و اتصال نرم افزاری در این سازمان برای اتصال به بیمارستان ها در آینده است.خون های نادر در بیمارستان ها کشف می شوند. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور تاکید کرد: ذخایر خون و فرآورده های خونی در کشور مناسب است و تا کنون نیاز بیمارستان ها به طور کامل تامین شده است. میزان ذخایر خون در کشور دو برابر شده است و شبکه خون‌رسانی در صورت کمبود در استانی، نیاز به خون را برطرف می کند. 

جمالی بیان کرد: سازمان انتقال خون آمادگی دارد در غزه امکانات انتقال خون را برای مردم این منطقه فراهم کند.

او گفت: ساخت خون مصنوعی در دنیا تنها در حد یک تئوری است و هیچ کشوری این را تولید نکرده است. 

جمالی ادامه داد: قرار بود که پالایشگاه پلاسما در کشور زده شود که شرکت خصوصی مد نظر این کار را نکرده است.بخش خصوصی در زمینه ساخت پالایشگاه پلاسما به تعهداتش عمل نکرد و دادگاه حکم داده است که پالایشگاه به بخش دولتی برگشت داده شود. 

او افزود: الان پلاسما به خارج از کشور منتقل و پس از فرآوری داروی مدنظر به کشور وارد می شود. هر فرد ۳۶ بار در سال می تواند پلاسما اهدا کند. پیشنهاد سازمان انتقال خون این است که با اهدای پلاسما سالی ۱۲ بار توسط ۱۰۰ هزار نفر اهدا کننده این کار را داوطلبانه نگه داریم.  

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: الان تمام فناوری های پیشرفته انتقال خون را در کشور داریم و  بانک های خون بیمارستانی استاندارد سازی شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.