ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس‌جنوبی به استقبال فصل زمستان رفت

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان این مجموعه بزرگ گازی، پالایشگاه یازدهم این مجتمع برای تولید گاز مورد نیاز کشور به استقبال زمستان رفت.

احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با انجام تعمیرات اساسی روی سکو‌های تولیدی، پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی برای یک تولید حداکثری به استقبال فصل زمستان رفت.

وی افزود: این تعمیرات اساسی متفاوت از دوره‌های گذشته و با روش "ایزولاسیون خطوط دریایی" از سکو‌های گازی پارس جنوبی انجام شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: اکنون هفت میلیون مترمکعب در روز از فاز ۱۱ پارس جنوبی گاز برداشت می‌شود و به زودی خط جدید دریایی راه‌اندازی و زمینه تولید حداکثری گاز از این پالایشگاه فراهم می‌شود.

باهوش یادآور شد: در کنار تولید گاز، میعانات گازی، اتان، پروپان و بوتان نیز در پالایشگاه یازدهم در حال تولید است.

وی ادامه داد: تا پیش از راه اندازی فاز ۱۱، ۷۵ درصد گاز کشور در ۱۳ پالایشگاه گازی پارس جنوبی فرآورش و به خطوط سراسری تزریق شده که با تولیدات امسال فاز ۱۱ این میزان افزایش می‌یابد.

میدان گازی مشترک پارس جنوبی که در خلیج فارس و در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌است، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که هفت درصد از ذخایر گاز دنیا و ۵۰ درصد از ذخایر گاز ایران را در بر گرفته است و ۷۰ درصد از گاز تولیدی کشور در این میدان تولید می‌شود.

یک‌سوم میدان پارس جنوبی در اختیار ایران است و دو سوم آن در جغرافیای کشور قطر قرار دارد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی، مرزی‌ترین فاز این میدان است که ارزش محصولات آن سالیانه پنج میلیارد دلار برآورد شده و تولید حدود ۶۵۰ تا ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز در روز از نظر ارزش حرارتی و تولید هیدروکربن معادل تولید چهار تا ۴.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز است.

طرح توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی از سال ۱۳۷۹ رقم خورد، اما تا سال‌ها بعد به دلیل بدعهدی‌های شرکت‌های خارجی در زمینه مشارکت در این طرح، مسیری پرفراز و نشیب را تا رسیدن به بهره‌برداری طی کرد.

در مهرماه ۱۴۰۰، توسعه فاز ۱۱ به عنوان اولویت در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. در آذرماه ۱۴۰۱، دکل حفاری" ۲ well target "با هدف سرعت بخشیدن به حفاری، در موقعیت نصب شد و در تیرماه ۱۴۰۲، سکوی " ۱۲ سی" جابه‌جا و در موقعیت " ۱۱ بی" نصب شد و در نهایت، در ۶ شهریور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ بهره‌برداری کامل از این فاز صورت پذیرد.

هرچند ایران از نظر مساحت، میزان کمتری از میدان را در اختیار دارد، اما از نظر میزان تولید لحظه‌ای از قطر پیشی گرفته است. قطر بهره‌برداری از این میدان را بسیار زودتر از ایران آغاز کرده و به همین دلیل در تولید انباشته و کل از کشور ما جلوتر است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.