هاآرتص می‌نویسد حتی اگر جنگ در غزه فقط سه ماه طول بکشد، از سال ۱۹۷۳ تا کنون بیشترین هزینه اقتصادی را بر رژیم تحمیل خواهد کرد.

روزنامه هاآرتص، وابسته به رژیم صهیونیستی در یک یادداشت تحلیلی، اثرات جنگ غزه را بر اقتصاد رژیم اشغالگر بررسی کرده و نوشته است: «جنگ آسیب زیادی به اقتصاد وارد می‌کند، اول از همه به خاطر آن که تعداد زیادی از زنان و مردان در ارتش هستند [ و نمی‌توانند کار کنند]». 

به گزارش این روزنامه، در حال حاضر بسیاری بر آن هستند که بفهمند این «اسرائیل نظامی شده» تا کی ادامه خواهد داشت. یکی از نیرو‌های ذخیره مستقر در مرز با لبنان در مصاحبه با این نشریه گفته است: «در حال حاضر نیرو‌های دفاعی رژیم با این فرض عمل می‌کنند که جنگ حدود سه ماه طول بکشد و حتی اگر چنین شود، هزینه اقتصادی آن از زمان جنگ «یوم کیپور» بیش از هر چیز دیگری خواهد بود».

کمبود نیروی کار منجر به سقوط کسب‌وکارهای نوپا خواهد شد

به گزارش هاآرتص، در حال حاضر حدود ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره در حال خدمت هستند که برابر با ۸ درصد نیروی کار است. اما حتی این آمار نمی‌تواند تأثیر اقتصادی جنگ را به طور کامل نشان دهد. بخش فناوری پیشرفته که موتور اقتصاد رژیم است، عمدتا با نیروی کار جوان پیش می‌رود؛ یعنی دقیقا همان افرادی که ارتش آن‌ها را به عنوان نیروی ذخیره فرا می‌خواند.

در همین راستا، یک شرکت صهیونیست به نام «مجیک سافتور انترپرایس» روز چهارشنبه گزارش داد که کمتر از ۱۴ درصد از نیروی کار آن در حال حاضر در شرکت هستند. این بدان معناست که کار روی پروژه‌ها به تعویق می‌افتد، قرارداد‌های فروش امضا نمی‌شوند و قرارداد‌های جمع‌آوری سرمایه همگی به تعویق می‌افتند. همین عوامل در نهایت منجر به توقف کل صنعت می‌شود که با گذشت زمان می‌تواند منجر به سقوط بسیاری از کسب و کار‌های نوپا شود.

اقتصاد رژیم اشغالگر دقیقا چقدر آسیب دیده است؟

نشریه هاآرتص می‌نویسد تاثیر جنگ بر اقتصاد هنوز فاش نشده، زیرا هنوز داده‌ای منتشر نشده است، اما برخی شاخص‌های اولیه نشان از آسیب اقتصادی دارد. به طور مثال، مجموع هزینه‌هایی که مردم با کارت اعتباری خود پرداخت کرده‌اند در ماه اکتبر، نسبت به ماه اوت و سپتامبر ۲۵ درصد کاهش یافته است. 

این نشریه می‌نویسد اقتصاد رژیم در سه ماه جاری منقبض خواهد شد و بعد از آن بیش از هرچیز به حماس و حزب‌الله وابسته است. بانک اسرائیل خوشبین است که فقط رشد اقتصادی کند شده و اقتصاد سقوط نکند. اما در همین حال، آژانس رتبه‌بندی اقتصادی «مودیز» می‌گوید تولید ناخالص داخلی در این رژیم در سال آینده میلادی ۱.۴ درصد کاهش خواهد یافت.

هاآرتص در ادامه این گزارش می‌نویسد چشم‌انداز‌های ارائه شده خوشبینانه هستند و اگر تنش‌های امنیتی مدت بیشتری طول بکشند آسیب‌ها به اقتصاد بیشتر خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اخیرا مدعی شده «برای مدت نامعلومی» قصد دارد کنترل امنیتی غزه را در دست بگیرد. این بدان معناست که مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی همچنان متشنج باقی خواهد ماند و این امر مستلزم آماده‌باش نیرو‌های اشغالگر است. 

انتخاب‌های دردناک برای رژیم صهیونیستی

عساف اوریون، سرتیپ بازنشسته صهیونیست ضمن هشدار در خصوص پیامد‌های اقتصادی جنگ برای این رژیم، می‌گوید: «این نوعی از جنگ است که مستلزم بسیج کل جامعه است و نتایج چنین وضعیتی نه بلافاصله بلکه در یک بازه زمانی طولانی‌تر به دست می‌آید». وی در ادامه گفت: «چنین جنگ‌هایی مستلزم هزینه‌های بالا و خطرات بالقوه مبارزات طولانی است. همچنین منابع استثنایی برای ادامه جنگ مورد نیاز است و عزم عمیقی برای ادامه مسیر طی ماه‌ها و حتی سال‌ها می‌طلبد». 

هاآرتص می‌نویسد این بدان معناست که تل‌آویو باید از هزینه‌های دیگر خود کم کند و حتی کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری آمریکا نیز پاسخگوی نیاز‌های رژیم نخواهد بود. 

این روزنامه در ادامه نوشت: «این تغییرات نه تنها به جیب مردم وارد می‌شود بلکه به زندگی آن‌ها نیز نفوذ خواهد کرد. از سوی دیگر، هزینه‌های دفاعی بیشتر برای اسرائیل امنیت نیز نخواهد خرید».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار