معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: چهار رشته شامل چلنگری، حلبی سازی، جاجیم بافی و چاقو سازی همدان در دولت سیزدهم احیا و باززنده سازی شده است.

محمدرضا خلجی گفت: حلبی سازی، چلنگری، جاجیم بافی و چاقو سازی همدان از هنر‌های صنعتی فراموش شده هستند که با تلاش‌ها و پیگیری این معاونت در دولت مردمی سیزدهم احیا شده است.

او گفت: این چهار رشته که منسوخ و در حال حذف شدن بود که پس از بازنگری و باززنده سازی در میراث فرهنگی ناملموس همدان به ثبت رسیده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: در استان همدان ۸۵ رشته و زیر رشته صنایع دستی فعال است که علاوه بر حفظ و احیای میراث نیاکان، زمینه اشتغال بخش زیادی از مردم را فراهم کرده است.
خلجی گفت: سفالگری، منبت کاری، قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی و کاشی هفت رنگ از جمله صنایع دستی مهم استان همدان است.

او احیای رشته‌های منسوخ را از جمله رسالت‌های مهم میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: نحوه و شیوه درست صنایع دستی با نگاه سنتی باید حفظ و در آثار ناملموس ثبت و به آیندگان منتقل شود.

این مسوول با بیان اینکه احیای صنایع دستی می‌تواند زمینه اشتغال علاقه‌مندان به این بخش را فراهم کند گفت: چهار رشته تازه احیا شده در استان برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

خلجی گفت: با بازدید‌های میدانی به ویژه در شهرستان‌ها سعی شده صنایع دستی منسوخ شناسایی و با ارائه راهکار‌های لازم احیا شود.

او، سرامیک و سفال، محصولات سبدبافی، شیشه، منبت، مبلمان، چرم و مصنوعات چرمی را از جمله صنایع دستی صادراتی استان همدان عنوان کرد و افزود: ماهانه بین سه تا پنج میلیون دلار صادرات غیررسمی صنایع دستی استان از سایر گمرکات انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: بیشترین مقصد صادراتی صنایع دستی همدان شامل کشور‌های عراق، ترکیه و ارمنستان است.

خلجی گفت: صادرات رسمی و چمدانی صنایع دستی استان به کشور‌های خارجی در دولت سیزدهم (از سال ۱۴۰۰ تا شهریور امسال) ۱۰۲ میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۰ دلار به ثبت رسیده است.
او در مورد ظرفیت‌های صنایع دستی همدان توضیح داد: بیشترین کارگاه‌های صنایع‌دستی در لالجین، ملایر و تویسرکان فعال است.

به گفته وی، ۴۴ هزار هنرمند در رشته صنایع دستی استان دارای کارت شناسایی بوده و در حوزه کارگاهی و مشاغل خانگی فعالیت مستمر دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.