اوچا ضمن اعلام اینکه افغانستان آلوده ترین کشور به مین است گفت تعداد پرسنل مین‌زدایی در این کشور از ۱۵ هزار نفر به ۳ هزار نفر کاهش یافته است.

دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) می‌گوید که افغانستان آلوده‌ترین کشور جهان به مین و مواد منفجر نشده است.

اوچا در گزارشی اعلام کرد افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان است که ۴۰۱  منطقه آلوده با مهمات منفجر نشده دارد.

این نهاد همچنین تصریح کرد که حدود ۶۰ تن از قربانیان ناشی از انفجار مین در افغانستان کودکان می‌باشند.

اوچا افزوده است که ۶۰ درصد کودکان در پی انفجار مین‌های بجا مانده و منفجر نشده معلول می‌شوند و در بیشتر موارد جان شان را از دست می‌دهند.

به‌گفته‌ی این دفتر، در دو سال گذشته، بودجه برای مین‌زدایی به نصف کاهش یافته است که منجر به کاهش ۴۰ درصدی نیروی کار مین‌زدایی شده است و تعداد پرسنل مین‌زدایی از ۱۵ هزار نفر به ۳ هزار نفر رسیده است.

در گزارش این نهاد آمده است که دهقانان، چوپان ها و دامداران، بیشتر در معرض خطر ناشی از انفجار هستند.

این نهاد بین المللی افزود: جمعیت های عودت کننده نیز آسیب پذیر هستند، زیرا آنها درباره مناطقی که به آن باز می‌گردند آگاهی ندارند. با عمیق تر شدن سطح فقر در افغانستان، کودکان و بزرگسالان بیشتری به جمع آوری گلوله های توپخانه و بمب های خمپاره برای برداشت فلز برای امرار معاش سوق داده می شوند و با عواقب غم انگیزی مواجه می شوند.

اوچا در حالی افغانستان را یکی از آلوده‌ترین کشور جهان با مین  عنوان کرده است که بیش از چهل سال است در افغانستان جنگ و خشونت جریان داشته است.

برچسب ها: انفجار مین ، اوچا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار