عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

توسعه دریامحور جهش مهمی را در توسعه کشور به وجود می‌آورد

مصباحی مقدم گفت: از ظرفیت دریا آن چنان که باید استفاده نکرده‌ایم در حالی که توسعه دریامحور مزایای بسیاری برای ملت ما دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در ارتباط با ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: مسئله توسعه دریامحور سالیان زیادی است که در بیانات مقام معظم رهبری به عنوان ایده مطرح شده بود و در سال گذشته رهبر انقلاب از دفترشان پیش نویسی را به مجمع تشخیص مصلحت ارائه کردند.

وی ادامه داد:  آن چه که باید به عنوان توسعه دریا محور پیاده شود آن است که، توسعه ما تاکنون دریا محور نبوده است. یعنی از ظرفیت دریا آن چنان که باید تا کنون استفاده نکرده ایم. عمده توسعه ما توسعه مبتنی بر خشکی کشور بوده و توسعه دریامحور باب گسترده‌ای را برای ملت ما دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمانی که صحبت از توسعه دریا محور می‌شود یعنی آن چه که مورد غفلت بوده ظرفیت دریا و ظرفیت اقیانوس هند و دریای شمال و جنوب و دریای عمان است و مجموعه این ظرفیت دریا را که در نظر بگیریم چند برابر ظرفیت خشکی ما برای اقتصاد آینده کشور می‌تواند مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

مصباحی مقدم گفت: بزرگترین حمل و نقل جهان در حوزه دریا است و ارزان‌ترین حمل و نقل جهانی بار نیز از طریق دریا است.

وی گفت: در مسئله علوم دریایی اکنون ۲ دانشگاه در خرمشهر و  چابهار داریم که از این ۲ دانشگاه و ظرفیت آن‌ها به اندازه کافی استفاده نشده است. علاوه بر این‌ها دانشگاه‌های درجه یک کشور ما هم رشته‌های مربوط به علوم دریایی را دارند و باید این موضوع توسعه پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سیاست‌های دریا محور هم دریا را شامل می‌شود و هم کرانه و هم تا ۶۰ کیلومتر از ساحل و جزایر را فرا می گیرد. آن چه که ما در حوزه دریا و ساحل و  جزایر داریم از آن بسیار اندک استفاده شده است. جمعیت اندکی را ما در سواحل داریم. اما خیلی از کشور‌های ساحلی جهان جمعیت بزرگی را در این مناطق دارند و از ظرفیت‌های دریا درست استفاده می‌کنند. ما اکنون می‌خواهیم  از این غفلت تاریخی خارج شویم و توسعه دریا محور توسعه‌ای خواهد بود که جهش جدیدی را در توسعه کشور ما به وجود خواهد آورد.

وی گفت:آن چه اکنون ابلاغ شده است حاصل ۲ سال کار فشرده است که منتهی شده به ۹ بند تحت عنوان بند‌های سیاست‌های دریا محور بنابراین صحبت از این سیاست‌ها که می‌شود ظرفیت بسیار گسترده تازه‌ای را در اقتصاد ما ایجاد می‌کند و توسعه ما از این به بعد با نگاه به دریا خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
باید کشتی های ماهیگیری مجهز اقیانوس پیما بسازیم و بفرستیم اقیانوس آرام و اطلس
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۱۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
یعنی می‌خواهیم گندم راامحاکنیم بریزیم تودریا.میشه توسعه آبزیان دریاوجلبک وغیره
آخرین اخبار