سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان گفت: بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در سطح مزارع این استان تولید شده است.

نوبخت اژدری در جلسه مشترک تعاون روستایی و جهاد کشاورزی اردبیل گفت:امسال با وجود خشکسالی و شیوع بیماری سفیدک دروغین، بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در سطح مزارع این استان تولید شده، ولی هم اینک این میزان تولید بدون مشتری مانده و با کسادی بازار، قیمت محصول انبار شده، هر روز افت می‌کند و زیان سیب زمینی کاران همچنان ادامه دارد.

او افزود: محصول برداشت شده سیب زمینی در سال جاری به امید افزایش قیمت در انبار‌های خانگی و شخصی کشاورزان نگهداری می‌شود و این روز‌ها به علت نبود مشتری، صد‌ها هزار تن محصول سیب زمینی کشاورزان با خطر فاسد شدن و نابودی مواجه است.

در این جلسه مدیران تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان اردبیل رایزنی مشترک برای تدوین شیوه‌نامه اجرایی و پایش وضعیت تولید و بازار سیب زمینی موجود در انبار‌های استان در راستای برنامه‌های دولت به منظور حمایت از تولید، تعادل قیمت و تنظیم قیمت در بازار طی ۶ ماهه دوم سال جاری انجام دادند.

در این جلسه همچنین مقرر شد که پس از بررسی وضعیت تولید و بازار سیب زمینی توسط کارشناسان ۲ دستگاه متولی بخش تولید و بازار محصولات کشاورزی، آخرین وضعیت بازار این محصول مهم استان اردبیل با حضور مدیر عامل بانک کشاورزی و تعدادی از سیب زمینی کاران پیشرو استان طی جلسه‌ای به صورت کارشناسی و دقیق بررسی و برای تصمیم‌گیری به مراجع مرتبط اعلام شود.

استان اردبیل مهمترین قطب تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود و هر ساله ۱۹ تا ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی در چهار شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین به زیر کشت این محصول می‌رود.

۹۰ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا، پنج درصد از رقم جِلی و مابقی از ارقام متفرقه فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.