ثبت دو ژن جدید در پایگاه داده NCBI از دانشگاه آزاد شهرکرد

دو ژن جدید از دانش‌آموختگان دکتری تخصصی ژنتیک و بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد شهرکرد در پایگاه داده NCBI آمریکا به ثبت رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: ژن‌های rRNA از دو باکتری استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس گونه TP ۷۱ ثبت شدند. این دو ژن کد کننده RNA ربیوزومی (rRNA) هستند. RNA ریبوزومی رایج‌ترین شکل RNA است که در سلول‌ها یافت می‌شود و مولکول‌هایی هستند که در ساختار ریبوزوم‌ها شرکت می‌کنند. ریبوزوم‌ها اندامک‌هایی هستند که وظیفه سنتز پروتئین‌ها را برعهده دارند.

وی افزود: RNA همراه با DNA و پروتئین، سه ماکرومولکول اصلی هستند که برای همه گونه‌های شناخته شده زیستی، ضروری هستند. RNA‌های ریبوزومی نوعی RNA غیر کد کننده هستند و در سنتز پروتئین نقش دارند.

وی افزود: این دو ژن ثبت شده، دو rRNA باکتری هستند و از اجزای اصلی سلولی محسوب می‌شوند.

فرشید خیری یادآور شد: در طرح‌های به توالی دو ژن جدید در باکتری‌های استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس برخوردیم که در پایگاه‌های داده ژنومی معتبر وجود نداشتند. پس از اطمینان از صحت جدید بودن ژن‌های مذکور، توالی آن‌ها به پایگاه داده NCBI آمریکا ارسال و داوری انجام شد و در نهایت اسامی این دو ژن، به نام این دانش آموختگان در پایگاه داده NCBI آمریکا ثبت شد.

وی گفت: مریم صفرپور فارغ التحصیل دکترای تخصصی ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، حدود ۱۰ سال فعالیت در حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی را در سابقه علمی خود به ثبت رسانده و نتیجه آن مقالات علمی در مجلات معتبر بین المللی است که همگی با نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به چاپ رسیده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.