در گفتوگوی بیتعارف ما با مسئول کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، «مجید امامی» از رانت و انحصار و قاچاق در بازار مانتوهای نامتعارف و پشت پردهاش میگوید. ناکارآمدی کارگروه مد و لباس در سالهای قبل را میپذیرد. اما گفت و گو به بیان مشکلات و پذیرش ناکارآمدیها منحصر نمیماند و صحبتهای مسئول کارگروه مد و لباس اینطور نشان میدهد که بوی بهبود ز اوضاع بازار میآید و عنقریب است که بازار پرچالش پوشاک بانوان روی خوش به خودش ببیند.برای خبردار شدن از خبرهای دست اول بازار پرحاشیه مانتوی بانوان در این گفت و گو با ما همراه شوید.
همین قدر به عرضتان برسانیم که مسئولان کارگروه مد ایرانی اسلامی بالاخره از خواب زمستانی بیدار شدند. با ایجاد تغییر و تحولات اساسی قرار است اتفاقات نابی رقم بزنند و یک نمونه اینکه قول دادند پای مد ایرانی اسلامی وارد عرصه پوشاک بانوان شود. مسئولان آنقدر مصر هستند که برای تحقق این هدف، با حفظ اصول و ارزشهای اسلامی و عرفی می خواهند مستند مسابقه مد و رئالیتی شو با موضوع مد ایرانی اسلامی هم راه بیندازند. البته امیدواریم این ایده ها خیلی زود عملیاتی شود و در حد طرح های روی کاغذ باقی نماند.
*بازار پوشاک بانوان بازار رها و پرچالشی هست. هر روز یک مد جدید وارد بازار می شود. از مانتوهای جلوباز تا الان هم که شاهد حذف مانتو و جایگزین کردن آن با بلوزهای مانتونما هستیم. از شما به عنوان مسئول ساماندهی مد و لباس کشور می خواهیم که توضیحاتی را در این خصوص بفرمایید.
وضعیت میدانی پوشاک بانوان وضعیت خوبی نیست.ساماندهی نیاز داشته. ببینید ما داریم در مورد بازاری صحبت می کنیم که محدود به طراحی طراح نیست. یعنی موضوع مانتوهای جلوباز و مانتوهای شومیز طور فقط به طرح و طراح بر نمی گردد. مسایل دیگری هم دخیل است. بازاری که در آن رانت هست.قاچاق هست و از همه بدتر انحصاری که در توزیع عمده مانتوی بانوان در تهران، مشهد و یک شهر دیگر وجود دارد و همه این عوامل دست به دست هم داده تا ما شاهد اوضاع نابسامان پوشاک بانوان باشیم.
شما تصدیق کردید که وضعیت بازار پوشاک ما رهاست. این در حالی است که ما سال هاست کارگروهی داریم به نام کارگروه مد و لباس که به نظر می رسد در همه این سال ها خروجی قابل توجهی نداشته و می بینیم که هر روز یک مدجدید با روش ها و شگردهای مختلف وارد بازار مانتوی بانوان می شود و آن را قبضه می کند. چرا در همه این سال ها کارگروه مد و لباس عملکردی نداشته است؟
ببینید ما سال هاست و چندین دهه است که ساختار مدیریت موسیقی در کشور داریم. با این حال تازه همه اذعان دارند که بخش جزیی از موسیقی رسمی، توسط دولت و نهادهای عمومی قابل کنترل است.اما ما با کارگروه مد و لباسی مواجه بودیم که در سال های گذشته خود اعضا در آن شرکت نمی کردند. جلساتش برگزار نمی شده و فقط یک دبیرخانه بوده.این کارگروه ناکارآمد بوده و ما در این دو سال تغییرات اساسی در آن اعمال کردیم.
در واقع ابزار ساماندهی پوشاک بانوان یعنی کارگروه مد و لباس توانمندی و توانایی لازم و کفاف مواجهه با این بازار چند همتی و مورد تهاجم فرهنگی و اقتصادی توامان را نداشته است.
ما دو سال قبل اول به این اجماع رسیدیم که این ابزاری که داریم فایده ای ندارد و باید اختیارات، وظایف و شانیت کارگروه مد و لباس را خیلی گسترش داد.بر این اساس سند راهبردی جدید نوشتیم. اما در همین مرحله توقف نکردیم. از ابتدای سال جاری جمع مقتدرتری را با چند واسطه با رییس قوه مجریه راه اندازی کردیم به نام ستاد زنجیره ملی پوشاک ایرانی که معاونان وزرا از اعضای آن باشند و بتوانند با اختیارات شان وارد عمل شوند.
بیشتربخوانید
ستاد زنجیره ملی پوشاک قرار است چه کمکی به بهبود اوضاع فعلی پوشاک بانوان کند؟
ببینید وارد هر یک از حلقه های زنجیره پوشاک که می شوید منظومه ای از چالش و مسئله وجود دارد. ما با ساختمانی مواجه شدیم که دست به هر جاییش می زنیم فرو می ریزد و در این دو سال سعی کردیم با ستاد زنجیره پوشاک توان و ظرفیت بالای وزارت صمت، اقتصاد ،پیام رسان ها و بانک ها را نقد کنیم.
همین الان که من اینجا هستم بعد از دو سال نامه نگاری کم کم ارتباط بعضی نهادها با کارگروه برقرار شد. الان بانک ها دارند بسته های پیشنهادی را عرضه می کنند. سیستم فروشگاه های زنجیره ای عمومی و دولتی در حال باز شدن است. ما در حال بستن تفاهم نامه هستیم با فروشگاه اتکا، شهروند، رفاه برای راه اندازی پاویون ویژه عرضه پوشاک اجتماعی بانوان و خیالمان راحت می شود که 8 شعبه به ما اضافه می شود
آنچه محل توزیع عرضه عمومی مانتو در کشور هست به تدریج در طول چهار دهه گذشته انحصاری درش به وجود آمده است. این انحصار باید با مراکز توزیع عمده دیگر شکسته بشود که ما برایش برنامه داریم. مراکز توزیعی که مانکن زنده دارد و شهرستانی ها از آن خرید می کنند. ویترین های شهرشان را با آن پر می کنند و با آن ارزش سازی و ذائقه پروری می کنند باید از انحصار خارج شود. ما دو سه مرکز بزرگ توزیع عمده و مرکز عرضه مستقیم تولیدات نه چندان انبوه تولیدکنندگان حجاب را پیگیری کردیم که توسط دولت محترم و نهادهای عمومی در اختیار اینها قرار بگیرد. اگر ما مکان و فضاهایی را داشته باشیم که بتواند آخرین متدها و فناوری های بازاریابی در آن عرضه شود این انحصار خارج می شود. ما در حال شناسایی بچه های حجاب و عفاف و ارتقای آنها و منتورینگ شان هستیم. خلاصه بگویم در ده پانزده سال گذشته هیچ کدام از سازمان ها به وظیفه خودشان عمل نکردند و اگر کاری را که الان شروع کردیم در سال های گذشته انجام می دادند وضعیت پوشاک بانوان اوضاع به مراتب بهتری داشت.
الان اگر یک خانم محجبه بخواهد کالای حجاب بخرد اعم از مانتو یا چادر یا روسری،کل بازار و بورس فروش مانتو در هفت تیر را زیر پا بگذارد، یک مغازه فروش کالای حجاب نمی تواند پیدا کند.چرا فروشگاه های عرضه کالای حجاب در بورس فروش پوشاک بانوان وجود ندارد؟ چه بسا اگر ما سکوی فروش کالای حجاب را داشته باشیم ممکن است خانم های بیشتری وارد فروشگاه شوند و اصلا تقاضا برای خرید این نوع پوشاک عفیفانه زیاد شود!
در حال حاضر پوشاک اجتماعی بانوان یا همان پوشاک حجاب از نظر تنوع و کیفیت در جایگاه بسیار خوبی است اما یک ساختار اقتصادی و سیاسی بازار و فروشگاه در کشور وجود دارد که اساسا با این حجم از تولید و این حجم از فروش این تولیدکننده های کالای حجاب نمی توانند با آن در هفت تیر مغازه اجاره کنند.
ما ساختار اصلی و واقعی و مقتدر نداشتیم. من کارگروه مد و لباس را تا پیش از این یک کارگروهی می دانم برای برگزاری چند جشنواره پوشاک و بهاره ... ما داریم این ساختار را تقویت می کنیم و در کنارش ظرفیت مان را ارتقا می دهیم به نهادی که مثلا اگر وارد حوزه تولید شد بتواند کنار تولیدکننده حجاب بایستد. همین الان بیش از 50 صفحه فروش پوشاک اجتماعی طراز بانوان را معرفی می کنم اما فقط شاید نهایت 10 تای اینها سکوی فروش و شعبه فیزیکی داشته باشند.
سکوی فروش موقت و دائم پوشاک عفیفانه
در حال حاضر مسئله مردم دسترسی هست و انتظار مردم، دسترسی به پوشاک سالم، اقتصادی، عفیفانه و ارزان که این روزها در بازار وجود ندارد. مگر چند درصد از مردم خرید اینترنتی انجام می دهند!
ما برای این موضوع باید ظرفیت سازی کنیم. کارگروه باید به بنیاد ملی عمومی ارتقاء پیدا کند. دستگاه ها باید وظیفه خودشان را اصلاح و بازتولید کنند که این اتفاقات در حال انجام است.الان امیدمان این است که بتوانیم با همکاری ستاد ملی زنجیره پوشاک که عزیزان وزارت صمت و دستگاه های دیگر هستند، اقداماتی که دو سال حرفش را زدیم با قوت اجرایی که این سازمان ها دارند پیاده کنیم.
در حال حاضر تولیدکنندگان پوشاک حجاب دو درخواست از کارگروه دارند که یکی از این درخواست ها تامین سکوی فروش دائم است. چون این تولیدکنندگان نمی توانند رقابت کنند.ما داریم تلاش هایی را می کنیم برای فراهم کردن سکوی موقت و دائم برای فروش پوشاک عفیفانه بانوان. در نمایشگاه ایران مد هیچ برند حجابی نیامده بود و به ما انتقاد شده بود. دلیلش این بود که تولیدکنندگان پوشاک حجاب نمی توانند یک میلیارد برای نمایشگاهی در بهترین موقعیت بی تو بی ایران هزینه کنند.
در نمایشگاه های مد و لباس چه خبر است؟
داریم تلاش می کنیم که استان های ما بشوند مقری برای توزیع تولیدات از تولید به مصرف پوشاک حجاب بانوان. از بهمن سال گذشته تا الان در استان ها بیش از 28 نمایشگاه مد و لباس برگزار شده. در تهران به دلیل گرانی فضای عرضه نمایشگاهی چالش ها و اختلال های جدی را داریم و قول گرفتیم فضاهایی را بتوانیم به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان پوشاک حجاب قرار دهیم.
شما گفتید در حوزه دسترسی مشکل وجود دارد و با تامین سکوی فروش برای تولیدکنندگان پوشاک عفیفانه در حال برطرف کردن این مشکل هستید اما موضوع مهم دیگری هم هست و آن تلاش برای تغییر ذائقه بانوان و مدسازی هست. قبول کنید که همان تولیدات موجود هم تبلیغ و مدسازی نمی شود. کارگروه مد و لباس برای ساماندهی این فضا و در واقع برای مدسازی به روش های نوین چه کرده است؟
نکته شما این است که ما برای ساماندهی این فضا چه کرده ایم؟شما می گویید مدسازی. به من بگویید کو رسانه کارگروه مد و لباس؟ ما با دوستان در وی او دی ها و سازمان صدا و سیما طرح هایی را عرضه کردیم. از نظر حرفه ای بودن و فنی بودن به شدت استقبال کردند از طرح ها و دنبال حامیانی هستند برای اجرای آنها. ما معتقدیم می شود با مستند مسابقه، با رئالیتی شو با بعضی از برنامه های ترکیبی کارهای بزرگی در حوزه مد و لباس انجام داد. در مورد رسانه های برخط معتقدیم عرصه رسانه به شدت روی ذائقه سازی تاثیرگزار است. ما داریم خون دل می خوریم. یک ریال از پولی که لازم هست در کارگروه مد و لباس نیست. داریم سعی می کنیم بین حامیان نهادهای عمومی و رسانه های گروهی، ارتباط برقرار کنیم. می گوییم محتوا از ما ضمانت محتوا هم از ما.
در آیین نامه جدید جشنواره مد و لباس فجر یکی از بخش هایمان رسانه است. تا قبل از این، رسانه جزو بخش های جشنواره نبود. در حالی که جان مایه مد، رسانه است. ابلاغ زیبایی های یک طرح و جذابیت ها و مزیت هایش برای بخشی از مخاطب ها وظیفه رسانه است .
البته وقتی موضوع مدسازی پوشاک عفیفانه به میان می آید، چالش حجاب استایل ها و موضوع تبرج مطرح می شود! در سال های گذشته چقدر دنبال طراحی زمینه های جایگزین و بومی برای تبلیغات محیطی بودید؟ همین تولیدکنندگان حجاب می توانند روی عرشه ها و تابلوهای شهری تبلیغات محیطی داشته باشند؟فقط در فضای مجازی تبلیغ می کنند و آنجا هم چالش هایی وجود دارد. راهکاری برای مدیریت این چالش ندارید؟
در موضوع بسیار مهم توزیع و مدسازی باید گفت که ما رسانه مد نداریم و با بخشی از رسانه گری مد به دلیل تبرج و چالش و تغایر و تعارض با نظام ارزشی مان مشکل داریم. اصلا بزرگترین چالش ما با رسانه گری مد، نظام ارزشی مان است. نظام ارزشی ما باید اصالتش حفظ شود. اما ما معتقدیم با نوآوری و با فهم جهان حرفهای مد میشود روشهایی را برای رسانه گری مد ابداع و ترویج کرد که تبرج در آن نباشد. رسانه گری مد طوری پیش برود که در آن ارزشهای اصیل ۷ هزار ساله ما در حوزه پوشاک زیر سوال نرود. کما اینکه این اتفاق در یکی از جشنوارههای ما در قزوین افتاد و برای اولین بار بنر تبلیغ یکی از برندهای پوشاک حجاب در خیابانها نصب شد. بنری که در آن یک مادرجوان با مانتوی بلند با کالسکهای در دست در حال تردد بود.
پارچه چادر مشکی هم اوضاع نابسامانی دارد. گرانی پارچه چادر مشکی باعث شده که عملا بسیاری از خانم های محجبه با مشکل تهیه آن مواجه شوند. ستاد زنجیره پوشاک برای ساماندهی این مشکل سیاستی اتخاذ کرده است؟
در مورد چادر مشکی ناکارآمدیهایی وجود دارد که داریم سعی میکنیم آنها را حل کنیم که بخشی از آن را باید با واردات حل کرد. قرار است تعدادی از وارد کنندهها پارچه چادر مشکی را وارد میکنند که مستقیم به مصرف کننده برسد طوری که در این بازار بنک داری و چند گانه ربح مضاعف به آن نخورد. دو کارخانه تئلید پارچه چادر مشکی داریم و دو کارخانه در حال اضافه شدن است که این کارخانهها قول دادند ۴۰ میلیون مترمربع نیاز بانوان ایرانی به پارچه چادر مشکی را تامین کنند. در کنارش داریم کلی پیگیری میکنیم که تعرفه واردات کم شود و واردات در بازار معیوبی نرود که جنس ۷۰۰ هزار تومانی در آن بشود سه میلیون تومان. امیدواریم با تغییرات بنیادینی که در کارگروه مد و لباس ایجاد شده و با بهره گیری از توان ستاد زنجیره پوشاک ایرانی مشکلات حوزه پوشاک را برطرف کرد.
منبع: فارس
برادر خودشون رو هم می خورن مانتو که هیچ!
مانتوهای بیرون هم گرون هستند هم بی کیفیت من خودم با سیصدهزارتومن پول پارچه و دکمه و نخ نشستم 4 تا مانتو دوختم خیلی پوشیده و شیک تازه با اضافه پارچه هام یک کیف هم دوختم.
. نه فقط در ایران بلکه در خود غرب. مدل های پوشاک نامتعارف بانوان در ایران توسط موساد اسرائیل و سازمان CIA آمریکا مدیریت میشه. عوامل تولید و پخش ایرانی فقط عمله این ماجرا هستن. روساشون میدونن ماجرا چیه ولی یه دخترک مانکن که نمیدونه پشت پرده این لباس ها به کجا وصله.
تازه خانومی که برای چادر ارزش قائل باشه 2 میلیون که هیچی 10 میلیون هم هزینه میکنه از خرجای اضافی کم میکنه.
۱۱:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
مگه قراره همه بانوان جامعه خیاط باشن؟ هرکسی که توانایی اون کار رو نداشته باشه یا توان مالی پرداخت مبالغ بالا رو نداشته باشه یعنی دغدغه حجاب نداره؟ این چه منطق غلطیه؟ یه مادر عیال وار با شوهر کارگر اون ده میلیونی که شما داری راحت ازش صحبت میکنی اجاره خونه چهار ماهش میشه توی شهرستان چرا اینقدر عادت کردین راحت واسه همه از زاویه دید خودتون و شرایط زندگی و مالی خودتون نسخه بپیچید و قضاوت کنید؟! بحث سر اینه که دستگاه های ذیربط باید به نحوی از این موضوع حمایت کنن که تهیه پوشاک مناسب برای افراد دغدغه مند تبدیل به مشکل و معضل نشه بلکه هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ در دسترس بودن هم به لحاظ قیمت مناسب باشه
۱۰:۴۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
خواهشا اول درست بخونید بعد اگر حرفی واسه گفتن داشتید کامنت بگذارید
کی بتو ماموریت داده اندازه لباس دیگران را بسنجی؟