علیرضا زاکانی، شهردار تهران امشب - دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۲- جهت ارائه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به کشور چین در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافت و پاسخگوی پرسشهایی در این خصوص بود.
شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه خطوط زیرزمینی مترو در حال افزایش است، گفت: در سفر چین قرارداد اجرایی ۷۹۱ واگن منعقد شد و بنابر این شد که هشت رام قطار شامل ۵۶ واگن به صورت آماده وارد کشور شود و ۱۰ رام نیز به صورت قطعات وارد کشور شود و به نوعی ۵۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد و با ۲۵ درصد افزایش میزان قرارداد ۷۹۱ واگن به ناوگان مترو وارد شود که اولین قطار ۱۲ ماه آینده وارد خواهد شد.
وی با بیان اینکه پشتیبانی مالی این قراداد در هفت سال قبل انجام نشده بود و طرف چینی از آن ناامید شده بود که خوشبختانه امروز فعال شد، اظهار کرد: کل واگنهای ما یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار این قراداد، ۲۵۹ واگن دیگر و همچنین ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی تهران را دارای هزار و ۱۶۳ واگن خواهد کرد که بیشتر از ۲۵ سال گذشته است.
زاکانی با اعلام اینکه مترو دهه ۷۰ افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: ما ۲۶ ماه و چهار روز است که در شهرداری مشغول به کار هستیم و ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۸۳ کیلومتر رسیده که به عبارتی ماهیانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. پرند نیز با ۲۱ کیلومتر تا اوایل ماه آینده به بهره برداری میرسد و به بیش از ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط عبور خواهیم کرد.
شهردار تهران با اشاره به سایر دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، خاطرنشان کرد: در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم، سرفصل اول در حوزه دیپلماسی عمومی بود و ما به دعوت شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم. در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت.
وی با بیان اینکه در حوزه مالی قرارداد ۷۹۱ واگن به ارزش یک میلیارد دلار عملیاتی شد، گفت: زمان تحویل از ۲۳ ماه به ۱۲ ماه رسید و از سویی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم و چینیها یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی نظیر است.
زاکانی تأکید کرد: برای هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گاز سوز، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به دنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰ دستگاه وارد شود و مابقی آن به صورت قطعات باشد و در سالهای آینده داخلی سازی شود.
شهردار تهران با اشاره به بازدیدهای روز گذشته خود از دو تولیدکننده داخلی و توجه به صاحب فن شدن در این حوزه، اظهار کرد: سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود؛ به طوریکه با همراهی یک شرکت ایرانی با چینیها وارد معامله شدیم و ۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شد. ما در حوزه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم و در کشور نیز در برخی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود.
زاکانی با بیان اینکه در تولید مسکن، فناوری، خرید دستگاههای زباله سوز، فرهنگی و گردشگری و بخشهای مختلف بازدیدهایی از ۱۳ شهر داشتیم، یادآور شد: بنده از ۱۰ شهر بازدید کردم و شهرهای دیگر را نیز دیگر اعضا مورد بازدید قرار دادند. تفاهمات خوبی در بازدید از کارخانجات تولید تاکسی، اتوبوس، واگن و دیگر موارد صورت گرفت تا بتوانیم به عنوان تولیدکننده منشأ اثر شویم.
وی با اعلام اینکه یکی از معضلات بزرگ کشور موضوع پسماند است، خاطرنشان کرد: در تهران روزانه پنج هزار و ۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل میشود. در جنوب شهر یک زبالهسوز وجود دارد که ۲۰۰ تن زباله میسوزاند که به برق و سایر موارد تبدیل میشود و پنج هزار و ۲۰۰ تن دفن میشود و دهها سال این روند وجود دارد.
شهردار تهران همچنین گفت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود از این شرکتها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این قابلیت را دارند که دستگاههای زبالهسوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاهها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل میکنند و از طرفی دیگر آب تولید شده را تصفیه میکنند. دستاوردهای این دستگاه ۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است.
وی با بیان اینکه با دو شرکت جلساتی برای صنعتی سازی مسکن برگزار کردیم، گفت: مشکلی که در کشور و تهران وجود دارد این است که عمر مسکن کم بوده و نهایتاً ۳۰ سال است و زمان ساخت نیز زیاد بوده و هزینهها غیرقابل پیش بینی و افزایشی است و در مجموع شرایط رو به افولی را شاهد بودیم. در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۶۰۰ فقره پروانه به وسعت ۱۱ هزار متر مربع صادر شده بود و برای اینکه بتوانیم تهران را نوسازی کنیم باید به سمت نوسازی برویم. از ۷۰ هزار هکتار وسعت تهران ۱۱ هزار متر مربع ناپایدار است. ما ایدهها و طرحهایی را در تهران به مسابقه گذاشتیم و از طریق شهرک محلهها این مسیر را دنبال و آن را در منطقه ۱۹ آغاز کردیم.
وی افزود: افزایش عمر ساختمان از ۳۰ به ۸۰ تا ۹۰ سال و کاهش زمان ساخت به یک سال و نیم، به نفع مردم خواهد بود؛ این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خود را برای اجاره مسکن صرف کنند؛ لذا ما به سمتی رفتیم که مسکن با استحکام بالا تولید شود.