استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم برخورد جدی با قاچاقچیان حرفه‌ای و شبکه‌های تضمینی قاچاق گفت: آنچه دستورالعمل مبادلات مرزی است باید صفر تا صد عملی شود و اجازه دخالت‌های فردی ندهیم.

علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان گفت: برخی از افراد سودجو از وضعیتی که در برخی روستا‌های مرزی و شهر‌های کوچک داریم، سوءاستفاده می‌کنند و سوخت را از کامیون‌ها، ماشین‌های کشاورزی، لنج‌ها و سهمیه‌هایی که بعضاً در استان گرفته شده است، می‌گیرند.

او می‌گوید: باید به صورت نرم‌افزاری جلوی قاچاق سوخت را گرفت، به ویژه کامیون‌ها و تریلی‌ها. البته برخی نیز مخزن اضافه دارند و بر مبنای پیمایش سوخت نمی‌گیرند و سرریز آن برای قاچاق تحویل افرادی می‌شود که در کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی ایستاده‌اند و این لنج‌ها که جاساز دارند، سوخت را می‌رسانند. سوخت ما را که با قیمت گزاف خریده می‌شود، با وجود نیازی که به سوخت در کشور داریم به قیمت گزاف به کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌فروشند و برای آن‌ها ارزان است.

به گفته او در استان خوزستان نیروی انتظامی، مرزبانی‌ها، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران و بخش‌های مختلف با قاچاق سوخت مبارزه می‌کنند. امسال نسبت به گذشته، کشفیات خوبی انجام شد و میزان کشفیات افزایش پیدا کرده است.

حسینی‌محراب با اشاره به کالا‌های ته لنجی، ادامه داد: کالا‌های ته لنجی، یکی از مباحث جدی در استان‌های مرزی است. لنج‌داران، طبق قانون اجازه دارند برای خود و همراهان‌شان در لنج کالای همراه بیاورند، اما این موضوع آرام آرام در حال تبدیل شدن به سوءاستفاده دیگران یعنی تجار و شبکه‌های تضمینی قاچاق کالا می‌شود.

به گفته او قانون‌گذار این اجازه را داده است که لنج‌داران یک یا دو بار در سال از حاشیه خلیج فارس کالا بیاورند و در خوزستان در بازار شهر‌های نزدیک مانند هندیجان، شادگان، اروندکنار، چوئبده، خرمشهر و آبادان عرضه کنند. کالا‌هایی که در اینجا ارایه می‌شود مشکلی ندارد و طبق قانون، کالای همراه مسافر محسوب می‌شود و می‌توانند کالا بیاورند و همه شهروندان در داخل استان خوزستان می‌توانند از آن‌ها خرید کنند.

استاندار خوزستان گفت: برخی از افراد سودجو تحت عنوان قاچاق کالا، یکسری از ماشین‌ها که به نام شوتی مطرح شده‌اند را به استخدام خود در می‌آورند و این کالا‌ها را به خارج از استان خوزستان منتقل می‌کنند. طبق مقررات اعلام شده، طبعا تجمیع بار یا کالای حجمی، ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود. شوتی‌ها هم به خود و هم به خانواده خود ضربه می‌زنند و به علاوه، مشکلاتی نیز در مسیر ایجاد می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: پلیس در سه روز گذشته بیش از ۷۰ شوتی را در خوزستان دستگیر کرده است. بنا شد که شفاف بگوییم با قاچاق کالای حجمی برخورد جدی می‌شود، ولی کالا‌های همراه مسافر هیچ اشکالی ندارد و مردم می‌توانند در سطح استان خرید کنند و برای استفاده به منازل خود ببرند.

حسینی‌محراب گفت: بحث شیلات نیز در این جلسه مطرح شد؛ سوءاستفاده‌هایی در خصوص مجوز‌های صیادی که داده می‌شود وجود دارد و از آن برای قاچاق سوخت استفاده می‌کنند. مقرر شد شیلات با اتحادیه‌های پرتلاش که با صید آبزیان کمک بزرگی به اقتصاد و امنیت غذایی استان خوزستان می‌کنند، دادن مجوز را سر و سامان دهند.

به گفته غشیلات کشور از سال‌های گذشته مجوز جدید برای صید نداده است و بنا شد با مکاتبات، بتوانیم مجوز را برای همه صیادان فراهم کنیم.

استاندار خوزستان می گوید: مسأله سوخت، مسأله جدی کشور است؛ همه محدودیت‌ها در بنزین به خاطر پیک ۱۲۰ میلیون لیتر در روزی است که در کشور زده شده است. هم مخازن و هم پالایشگاه‌ها و هم خریداران کم آوردند و این باید کنترل شود. در این زمینه اگر در استان خوزستان و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق کشور، کرمانشاه، بوشهر، ایلام تا آذربایجان غربی که خروج سوخت دارند، اقدامی نکنیم که سوخت قاچاق نشود، طبعا کشور این مصیبت و بحران سوخت را همچنان خواهد داشت.

او گفت: بعضا گفته می‌شود بنزین‌هایی که در اسکله‌ها برای تخلیه پهلو می‌گیرند، مشکلاتی دارند و استاندارد جلوی آن را می‌گیرد و در نهایت می‌گویند این بنزین قاچاق‌شده ایران است که به شارجه و جا‌های دیگر رفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.