در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تلاش‌ها برای محدود نگه داشتن گسترش پشه آئدس بر اساس اصول علمی

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: پشه آئدس برای تخمگذاری آب تازه شیرین را ترجیح می‌دهد و این پشه در مقادیر بسیار اندک در آب نیز می تواند تخمگذاری کند.

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: پشه آئدس در بسیاری از کشورهای دنیا در نیم کره شمالی و جنوبی زمین وجود دارد و چند دهه است با گرم شدن کره زمین در حال گسترش است. حدود نصف جمعیت کره زمین در کشورهایی زندگی می کنند که این پشه وارد آنها شده است و تقریبا تمام همسایگان ما نیز یکی پس از دیگری این پشه را در سال های اخیر مشاهده کرده اند.

به گفته وی  این نوع خاص از پشه برخلاف پشه مالاریا و عموم پشه‌ها بعد از غروب آفتاب و شب‌ها نیش می‌زنند. مشارکت مردم برای کم کردن زیستگاه و محل تخمگذاری آن راه اصلی مبارزه با این نوع پشه است.

او بیان کرد: این پشه برای تخمگذاری آب تازه شیرین را ترجیح می‌دهد و آئدس در مقادیر بسیار اندک در آب نیز می‌تواند تخمگذاری کند. مشارکت مردمی در جمع آوری هر ظرفی که در حیات خانه یا پشت بام یا اطراف محل زندگی وجود دارد می‌تواند پشه را از محل زندگی دور کند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز موارد انتقال بیماری از این پشه در ایران هنوز گزارش نشده است و این فرصت خوبی است تا شهروندان در مناطقی که پشه مشاهده شده با همکاری هم محیط را برای زندگی پشه نامناسب کنند پیش از آنکه بیماری وارد کشور شود.

او ادامه داد:  چند بیماری مختلف توسط این پشه‌ها قابل انتقال است که معروفترین و شایع‌ترین آن در دنیا تب دنگی است که کشور‌های اطراف ما در فصل‌های پرباران دچار آن می‌شوند. بیماری دیگر چیکونگونیا است که در گذشته محدود به آفریقا بود، اما کم کم توانست خود را به آمریکا و اروپا  برساند.

رضایی ادامه داد: برنامه‌های بهداشتی مهمی باید برای کشف زودرس پشه‌ها در کشور داشته باشیم. از حدود ۱۰ سال قبل برنامه‌های گسترده‌ای برای شناسایی زودرس پشه در کشور در بخش بهداشت آغاز شد که نتیجه آن شناسایی پشه در بخش‌هایی از بندرعباس و چابهار و گیلان است.  

او افزود: تلاش‌ها برای محدود نگه داشتن گسترش پشه بر اساس اصول علمی در حال انجام است. مردم به ویژه دانش آموزان می‌توانند در شناسایی محل‌های تجمع آب راکد و گزارش آن یا در صورت امکان از بین بردن آب جمع شده، نقش بسیار مهمی برای سلامت کشور داشته باشند.

او اضافه کرد: در برخی کشور‌ها پشه آئدس وارد شده، اما هنوز پشه‌ها آلوده به ویروس نشده اند و بیماری‌های ویروسی مذکور را در ساکنان خود مشاهده نکرده اند، اما در کشور‌هایی که پشه‌ها آلوده به ویروس‌های بیماری زای دنگی یا چیکونگونیا هستند، بیماری‌های منتقل از پشه‌های آئدس می‌تواند هر گروه سنی را مبتلا کند.

 پشه آئدوس به طور معمول به آب شور دریا و پسماند‌های شیمیایی علاقه چندانی ندارد و ترجیح می‌دهد در آب راکد شیرین تخمگذاری کند. فرهنگ باغبانی و کاشت گل و سبزی در شهر‌ها می‌تواند در این مورد نقش داشته باشد.در برخی شهر‌ها که آب را در تانکر‌های خانگی یا ظروف دیگر ذخیره می‌کنند اگر درب تانکر یا ظرف باز بماند محل خوبی برای تخمگذاری اینپشه موذی فراهم می‌شود.

او گفت: سوادسلامت و مشارکت مردمی کلید طلایی مقابله با این پشه و بسیاری از بیماری‌هایی است که درمان و واکسن مناسب هنوز برای آن‌ها ساخته نشده است، اما با ساختن خانه‌ای و محله‌ای سالم و ایمن می‌توان ایمنی و سلامت را برای خود و اطرافیان به ارمغان آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار