کتاب «۱۸۸ سَرِ باز» با موضوع نقش مدافعان حرم لشکر هفت ولیعصر (عج) در آزادسازی نبل و الزهراء در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول رونمایی شد.

حسن نورانی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: شهدا، مدافعان اصلی حرم هستند که از ابتدا اسامی آن‌ها به عنوان مدافعان حضرت زینب (س) ثبت شده بود.

 او می‌گوید: یاد شهدا به معنای ادامه دادن راه شهدا است و در این زمینه همه مسوولیت دارند که در این مسیر نسبت به شهدا ادای دین کنند.

سرهنگ‌هادی سعادت زاده رئیس مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول گفت: برنامه ریزی شده است تا ماهانه یک کتاب از نویسندگان دزفول پیرامون شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم رونمایی شود.

او رونمایی از کتاب دایره المعارف شهدای دزفول در ماه گذشته را یادآور شد و افزود: امروز نیز کتاب ۱۸۸ سرباز، برشی از نقش رزمندگان مدافع حرم دزفول و اندیمشک در آزادسازی نوبل و الزهرا سوریه رونمایی شد.

 سرهنگ‌هادی سعادت زاده ادامه داد: چهار کتاب پیرامون شهدای مدافع حرم در دزفول تدوین و آماده چاپ است و این آمادگی وجود دارد تا خاطرات سایر مدافعان حرم نیز گردآوری و به چاپ برسد.

محمد راحمی روایتگر کتاب ۱۸۸ سرباز و رزمنده مدافع حرم نیز گفت: با توجه به گسترش گروه‌های تکفیری در سوریه، سال ۹۴ یک گردان از لشکر هفت حضرت، ولی عصر (عج) به سوریه اعزام شد.

او ادامه داد: استقبال برای اعزام به سوریه بسیار زیاد بود و به همین دلیل در آزمون‌های مختلف بخش زیادی از این داوطلبان کاهش داده شدند.

راحمی می گوید: ۱۸۸ نیرو از خوزستان برای شرکت در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا شرکت کردند که نام کتاب نیز برگرفته از این موضوع بود.

او گفت: گروه‌های تکفیری، داعش، کرد‌ها و مدافعان حرم چهار گروه فعال در سوریه بودند که هر گروه حدود یک چهارم مساحت سوریه را در اختیار داشتند.

به گفته او نبرد سنگین شهری و چریکی موجب شده بود تا شرایط جنگ در سوریه بسیار متفاوت از دوران دفاع مقدس باشد.

این رزمنده دفاع مقدس و مدافع حرم گفت: شهر‌های نبل و الزهرا، ۲ شهر شیعه نشین پرجمعیت سوریه بودند که به طور کامل محاصره شدند و به دلیل پدافند هوایی داعش، حتی امکان امدادرسانی به مردم این شهر از طریق هوا نیز وجود نداشت به همین دلیل شکستن محاصره این ۲ شهر در دستور کار فرماندهان قرار گرفت.

او ادامه داد: درگیری شدیدی در مسیر تصرف ۲ روستای نبل و الزهرا بین نیرو‌های ما و داعش به وقوع پیوست و با توجه به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از نیرو‌ها در کنال منتهی به این ۲ شهر، سردار سلیمانی گردان دیگری را برای ادامه عملیات ماموریت داد.

این مدافع حرم گفت: نیرو‌های اعزامی خوزستان نه تنها برگشت به ایران را نپذیرفتند بلکه درخواست داشتند که در عملیات آزادسازی این ۲ شهر شیعه نشین به عنوان گردان عمل کننده اصلی انتخاب شوند لذا این موضوع با موافقت سردار سلیمانی مواجه شد.

کتاب «۱۸۸سرباز» با موضوع نقش مدافعان حرم لشکر هفت ولیعصر (عج) در آزادسازی نبل و الزهراء به قلم سیده مهسا غفاری و به کوشش محمد راحمی تدوین شده است.

شهر‌های دزفول و اندیمشک در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا ۱۰ شهید تقدیم دفاع از حرم کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.