در میز اقتصاد امروز موضع توسعه حمل و نقل ریلی غرب کشور مورد بحث قرار گرفت و اقای نوروزی مدیر طرح های ریلی شرکت ساخت و توسعه و اقای خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه به سوالاتی پاسخ دادند.
خادمی گفت: یکی از مهمترین طرح های ریلی که اتصال استان کردستان به شبکه ریلی بود به بهره برداری رسید. طول این مسیر ۱۵۱ کیلومتر است که با مبلغ ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مورد بهرهبرداری قرار گرفت که تاثیر خوبی در ظرفیت های اقتصادی استان کردستان خواهد داشت.
نوروزی در خصوص طولانی شدن این پروژه گفت: تعهدات زیادی در حوزه ریلی کشور داریم و با توجه به منابع محدودی که وجود دارد، امکان تکمیل لین پروژه وجود نداشت. اما با توجه به تلاشی که در سال های اخیر به وجود آمد، تلاش شد که پروژه تکمیل شود.
او همچنین در ادامه متذکر شد که این پروژه یکی از اولین پروژه هایی بود که همه منابع آن از طریق داخل تامین شده است. خادمی در ادامه گفت: طرفیت این خط بالای ۶ میلیون تن است و طبق مطالعات ترافیکی که انجام شده در سال اول حداقل ۳۰۰ هزار نفر مسافر را میتوانید پاسخگو باشیم که تا سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
خادمی با اشاره به میزان کاهش مصرف سوخت با این خطوط ریلی گفت: با توجه به تناژ باری که جابجا میشود، حمل و نقل جاده تا هشت برابر حمل و نقل ریلی مصرف بیشتری خواهد داشت که به همین نسب با استفاده از ظرفیت ریلی کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.
نوروزی گفت: از امروز مسافرگیری خطی که به تازگی احداث شده امکان پذیر است. البته یک سری نواقص و اقدامات عمومی وجود دارد تا این محور به طور کامل تکمیل شود اما در حال حاضر به شرکت راه آهن تحویل داده شده است.
او در خصوص اهداف وزارت راه در تامین منابع مالی طرح های ریلی گفت: چالشی که با آن روبرو هستیم حجم زیاد تعهدات ما و اندک بودن ورودی منابع مالی به طرح های توسعه ای از جمله طرح های ریلی است. چند کار به صورت موازی باید انجام دهیم که این موضوع جبران شود و به عنوان مثال بحث تهاتر نفت را در یک سال و نیم اخیر مطرح کردیم که اگر به سرانجام برسد اتفاقات خوبی خواهد افتاد. برای حدود ۲۶۰۰ کیلومتر راه آهن حدود ۵ میلیارد دلار تعهد تهاتر نفت تخصیص داده خواهد شد.
او ادامه داد: ما باید طرح جامع حمل و نقل را به طور قطع به جمع بندی برسانیم و باید اولویت بندی انجام دهیم. طبیعتا امکان پذیر نیست که بتوانیم همه طرح هارا با هم انجام دهیم. طرح هایی که ارزشمندی بیشتر و اثربخشی بیشتری دارند باید در اولویت قرار بگیرند.
خادمی در خصوص روش های تامین مالی پروژه های ریلی گفت: یکی از اهداف وزارت راه تکمیل پروژه هایی است که پیشرفت فیزیکی بالاتر دارند و پرداختن به کولیدور های ریلی که میتوانند افزایش ظرفیت شبکه و امکان ترانزیت را ایجاد کنند.
معاون وزیر راه در خصوص پروژه های ریای وزارت راه تا پایان سال گفت: ۴ مسیر ریلی را در برنامه قرار داده بودیم. ۴۰۷ کیلومتر این طول مجموع مسیر های ریلی بود که یکی از آنها در تبریز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. مورد بعدی پروژه ای بود که امروز به افتتاح رسید. دو پروژه دیگر رشت به کاسپین و اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور است که امیدواریم تا پایان سال به بهرهبرداری برسند. در هیچ سالی چه از نظر تعداد پروژه و چه از نظر طول پروژه های ریلی چنین پروژه هایی افتتاح نشده است.