رئیس جمهور روسیه امروز لایحه‌ای را امضا کرد که باعث لغو تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در این کشور می‌شود.

بر اساس سند مربوطه که روز پنجشنبه در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، لایحه لغو تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) را امضا کرد.

براساس گزارش اسپوتنیک، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پوتین در جلسه عمومی باشگاه گفتگوی والدای در ماه اکتبر گفت که مسکو می‌تواند موضع واشنگتن را منعکس کند و تصویب معاهده را از مجلس سفلی پارلمان پس بگیرد.

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه بعداً گفت که مجلس سفلی این موضوع را در جلسه بعدی خود در واکنشی آینه‌ای به اقدام آمریکا بررسی خواهد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در آن زمان به خبرنگاران گفت که امتناع احتمالی روسیه از تصویب CTBT به معنای اعلام قصد برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای نیست.

CTBT که در سپتامبر ۱۹۹۶ توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، هرگونه انفجار هسته‌ای را چه برای اهداف نظامی و چه برای اهداف صلح آمیز ممنوع می‌کند. این سند هنوز لازم الاجرا نشده است، زیرا چند کشور از جمله آمریکا، چین، مصر، هند، کره شمالی، پاکستان و رژیم صهیونیستی این معاهده را تصویب نکرده اند.

خروج از CTBT تنها در صورت بروز شرایط اضطراری که منافع عالی کشور عضو را تهدید می‌کند و پس از اخطار شش ماهه امکان پذیر است. با این وجود مسکو قبلاً به صراحت اعلام کرده بود که امتناع احتمالی روسیه از تصویب CTBT به این معنا نیست که این کشور قصد انجام آزمایش های هسته ای را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار