زارعی کوشا گفت: افتتاح پروژه راه آهن همدان_ سنندج تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات مرزی، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارتقای شاخص امنیت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی دارد.

استاندار کردستان امروز در حاشیه افتتاح کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: برای اجرای این کلان پروژه سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و منجر به ایجاد اشتغال برای ۹۵۰ نفر شده است.

اسماعیل زارعی کوشا با تاکید بر اینکه افتتاح این پروژه تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات مرزی، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارتقای شاخص امنیت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی دارد، گفت:ارزش فعلی این مگاپروژه با برآورد ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

وی خاطر نشان کرد: در سفر اول دکتر رئیسی به کردستان، مطالباتی از سوی مردم استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز از جمله آن‌ها بود و خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می‌کند، بیان کرد: در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجایی و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می‌رسد.

عملیات ساخت طرح راه آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفته و تا سال ۱۴۰۰، تنها ۶۳ درصد پیشرفت داشت که در یک سال گذشته با ۳۷ درصد عملیات انجام پیشرفت فیزیکی به ۱۰۰ درصد رسید که امروز با افتخار این طرح مهم به بهره برداری رسید.

 طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.