در دو دهه بیش از ۱۲۰ خبرنگار در افغانستان جان باخته است

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد در دو دهه گذشته ۱۲۸ خبرنگار در کشور کشته شده‌اند.

امروز برابر با روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که در بیش از دو دهه گذشته ۱۲۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شمول ۲۰ زن خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

بربنیاد اعلامیه، این تعداد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف بر اثر حملات هدفمند و جرایم سازمان‌یافته و یا در جریان رویدادهای جنگی کشته شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان افزود که از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت، سه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در کشور جان باخته‌اند که با توجه به شمار قربانیان در سال‌های قبل، از نظر مصونیت جانی، یک تحول مثبت و امیدوارکننده به حساب می‌آید.

این مرکز خواستار پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و اجرای قانون و تأمین عدالت در مورد رویدادهای کشته‌شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در کشور شده است.

همچنین این مرکز از طالبان خواسته است که محدودیت‌های اعمال شده علیه رسانه‌های آزاد و خبرنگاران را که زمینه را برای اعمال خشونت علیه خبرنگاران فراهم کرده است، را لغو کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین از طالبان خواسته است که اجازه بدهند خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و در فضای بدون ترس و خودسانسوری در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی مستقل و بازتاب صدای مردم عمل کنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌هایی در برابر کار خبرنگاران بویژه خبرنگاران زن و رسانه‌های آزاد در افغانستان وضع کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار