احمد وحیدی، وزیر کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با اجرا شدن قانون هوای پاک توسط وزارت کشور اظهار کرد: مسئولیت قانون هوای پاک اصولا وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است، اما وزارت کشور از باب همکاری و کمک به این سازمان، کارها و اقدامات خود را دنبال میکند.
وزیر کشور گفت: ازجمله کارهایی که در دستورکار قرار دادیم اجراییسازی جدیتر حملونقل عمومی برقی است. در حوزه اتوبوسها، موتورسیکلتها و تاکسیها اقدامات مهم و خوبی را در دستورکار قرار دادیم.
وی ادامه داد: به اضافه این اقدامات موضوعات دیگری که میتواند به قانون هوای پاک و کمتر شدن و رفع آلودگی هوا بیانجامد را در برنامههای وزارت کشور داریم و به دوستان در سازمانهای دیگر و بهخصوص سازمان حفاظت محیط زیست که مسئولیت اصلی این کار را برعهده دارد، کمک میکنیم.
قانون هوای پاک سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده است.
قانون هوای پاک بر اساس ۳۴ ماده خود دستگاههای مختلف اجرایی در کشور ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صداوسیما و... را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.
ورود خودروهای برقی نوین و بروز یک حرکت زیبا و آینده نگرانه برای پاکی شهرهاست و باید برای ساخت جایگاهها و نیروگاههای پاک بادی و خورشیدی هم برنامه گسترده ایی داشت
۱.خودرو برقی فقط مرکزآلودگی در شهرها را کم می کند.
۲.خودروبرقی ارلحاظ قیمت اولیه و هزینه های بعدی فعلاگران است.
۳.خودروبرقی برای شارژ نیازمندزمان زیاد و انرژی الکتریکی است یعنی مثل خودروی بنزینی ظرف حداکثر دو دقیقه سوخت گیری نمیکند مدت زیادی باید تحت شارژ باشد.
۴.تامین باتریهای و دفع ضایعات آن مشکل دیگری است.
۵.درشرایطی که خردادوتیرومردادوشهریورباسختی ازکمبودبرق عبورمی کنیم ایجادبارجدیدبه دلیل شارژخودروهاوموتورسیکلتها نیازمندافزایش ظرفیت است وگرنه مشکل ساز می شود.
اتفاقا خودروهای برقی در تمام موارد قدرت و سرعت و شتاب و میزان شارژ و مسافت طی شده همپای بنزینیها و چه بسا بهتر در حال رشد و جهانی شدن هستند