معاون سازمان پدافند غیر عامل:

حملات سایبری به زیرساخت‌های انرژی دفع شد

معاون انرژی سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: روزانه حملات سایبری متعددی از جمله در حوزه انرژی رخ می‌دهد که همگی آن‌ها دفع شده است.

عبدالرحمن کشوری معاون سازمان پدافند غیر عامل روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تونل انرژی بین پست برق «جانباز» تا پست برق «سجاد شهر» مشهد در جمع خبرنگاران افزود: دشمن از آی. پی‌های مختلف سعی می‌کند که حملات سایبری انجام داده و سیستم‌ها را هک کند.

وی به یکی از سخت‌ترین حملات سایبری دشمن در حوزه زیرساخت‌های انرژی کشور اشاره و بیان کرد: چندی قبل حوزه سوخت کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت که به دلیل رزمایشی که در پاسخ به شرایط اضطراری برگزار شده بود و آمادگی کامل نیروها، در کمتر از ۲ ساعت این حمله سایبری دفع شد.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به ناترازی بین تولید و مصرف برق در کشور گفت: بخشی از تولید برق کشور نیاز به توسعه دارد که در طرح‌های توسعه‌ای باید حوزه پدافند غیرعامل نیز لحاظ شود تا بتواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

وی تاکید کرد: لازم است که در طرح‌های مبتنی بر تولید برق در کشور الزامات پدافندی دیده شود تا هم تداوم کارکرد زیرساخت‌ها را افزایش دهد و هم در مرحله بهره برداری طرح به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

کشوری اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت مصرف اعم از گاز و برق نیز اقدامات خوبی را انجام داده اند که سازمان پدافند غیرعامل از همه این اقدامات حمایت می‌کند، اما نیاز است که صنایع برق خواه یا گازخواه که مصارفشان روی این ۲ بخش حیاتی است، مانند صنعت خودرو که از سوخت گاز یا بنزین به سمت برق حرکت کرده است، یک برنامه راهبردی برای تغییر سوخت خود تدوین کنند.

وی گفت: برای پایداری و تداوم کارکرد حوزه مهمی مانند برق لازم است که اصول پدافند غیرعامل در آن رعایت شود که به جهت اصل پراکندگی برق لازم است که در این بخش شبکه امن را داشته باشیم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: یکی از موارد مربوط به شبکه امن، میزان دسترسی شبکه به عموم جامعه است که این مهم در استان‌های خراسان بویژه مشهد به خوبی انجام گرفته و امنیت شبکه انتقال برق در این شهر به خوبی در حال توسعه است.

وی با اشاره به تونل انرژی ایجاد شده در شهر مشهد و توسعه پست‌های برق آن گفت: شرکت برق منطقه‌ای خراسان از فناوری‌های بومی برای توسعه خطوط انتقال و ایجاد شبکه امن بهره گرفته و توانسته با بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان صنعت این حوزه را بومی سازی کند که قابل تعمیم به کل کشور است.

کشوری بیان داشت: براساس قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است، دستگاه‌های اجرایی مکلف شده اند که از بودجه و اعتبارات خود برای موارد پدافندی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کار سازمان پدافند غیرعامل سیاستگذاری در این حوزه است، اما قانونگذار بودجه و اعتبارات در این بخش را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده که در قالب برنامه‌های پنج ساله توسعه یا بودجه‌های سالانه بین آن‌ها توزیع می‌شود و این اعتبارات در قالب توافق نامه‌هایی بین سازمان پدافند غیرعامل با دستگاه‌های اجرایی مختلف هزینه می‌گردد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.