چال کندی، دره‌ای زیبا و بسیار خوش‌آب‌وهوا در ۱۸ کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده و در اطراف رود دز قرار دارد.

چال کندی دره‌ای تماشایی در بخشی از مسیر رودخانه دز است که در آن از تلاقی صخره‌های بلند و رودخانه و فرسایش سنگ‌ها در طول زمان، مناظری زیبا به وجود آمده‌اند. این دره از زیباترین و بکرترین جا‌های دیدنی دزفول به شمار می‌رود و در شمال دزفول و شمال شرقی اندیمشک واقع شده است.

 

 طول سال‌ها به‌دلیل وقوع سیلاب‌های بزرگ در دره چال کندی، چاه‌های متعددی در این دره به وجود آمده‌اند. ریزش صخره‌ها نیز از دیگر دلایل پیدایش چاه‌های بزرگ در این منطقه هستند. این دره را به‌دلیل وجود چاله‌های بزرگ در سراسر آن، چال کندی نامیده‌اند.

 

امروزه دزفولی‌ها، به این منطقه، چال کندی می‌گویند، به گفته برخی از اهالی قدیمی، در تلفظ این اسم تغییری به وجود آمد. گویا حرف قاف به کاف تبدیل شده است و بدین ترتیب نام چال کندی بر سر زبان‌ها افتاد.

 

گونه‌های گیاهی متنوعی همچون گل‌گاو‌زبان، پونه وحشی و درختان بید توجه‌تان را در این منطقه جلب خواهند کرد. همچنین می‌توانید گونه‌های مختلف ماهی از جمله ماهی سونگ و همینطور خرچنگ‌ها را هم در اعماق آب‌های زلال ببینید. انواع پرندگان مثل مرغ ماهی‌خوار، دیدومک، کلاغ سیاه نوک قرمز و حیواناتی، چون شغال و روباه در این ناحیه دیده شده‌اند. در قسمت‌های بالادست چال کندی بز کوهی نیز زندگی می‌کند.

از جمله تفریحات این منطقه می‌توان به شنا، شیرجه، غواصی، قایق‌سواری، جت‌اسکی و ماهیگیری اشاره کرد. صخره‌های این منطقه نیز از لحاظ ساختاری بسیار مناسب بوده و امکان صخره‌نوردی را برای علاقه‎‌مندان فراهم می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.