سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی برای همه آنانی كه به صورت غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند اعمال می‌شود.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به نامه سرگشاده‌ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان در پیوند به اخراج مهاجران افغانستانی گفت که تصمیم اسلام‌آباد مبنی بر خروج مهاجران غیرقانونی ویژه شهروندان یک کشور نیست.

بلوچ در این بیانیه گفت: طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی برای همه آنانی كه به صورت غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند صرف نظر از ملیت و کشور مبدأ اعمال می‌شود.

این تصمیم در اجرای قوانین داخلی مستقل پاکستان و مطابق با هنجارها و اصول بین‌المللی قابل اجرا است.»

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که همه اتباع خارجی که به طور قانونی در پاکستان اقامت دارند، خارج از محدوده این طرح هستند.

در حالی که سازمان‌های بین‌المللی بارها از اخراج مهاجران افغانستان هشدار داده‌اند و گفته‌اند که این تصمیم می‌تواند جان هزاران تن را تحت اداره طالبان در خطر اندازد. اسلام‌آباد تأکید کرده است دولت این کشور تعهدات خود را در قبال نیازهای حفاظتی و ایمنی افرادی که در موقعیت‌های آسیب‌پذیر قرار دارند با «جدیت تمام» می‌پذیرد.

با این حال پاکستان از جامعه جهانی خواسته است که آنان باید تلاش‌های جمعی را برای رسیدگی به موقعیت‌های طولانی پناهنده‌گان از طریق پیش‌برد راه‌حل‌های بادوام در اولویت قرار دهند.

پیش از این کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل‌ پاکستان برای جلوگیری از یک فاجعه حقوق بشری اخراج پناهجویان افغانستانی را از این کشور متوقف کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.