رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

در سازمان پدافند غیرعامل حرکت ما پیش‌دستانه است

سردار جلالی گفت: نزدیک به صد شرکت بخش خصوصی را توانمند کردیم تا بتوانند به سازمان پدافند غیرعامل کمک کنند چرا که حرکت ما پیش‌دستانه است.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور در برنامه صف اول اظهار کرد: ۸ آبان ۱۳۸۲ سالروز تشکیل سازمان پدافند غیرعامل توسط مقام معظم رهبری است و همایش برگزار شده امروز نیز در تهران برای همین موضوع برگزار شد.

وی درباره پدیده‌های سایبری گفت:‌ این‌ها را بر اساس میزانی که برای دشمن اهمیت دارد برای آن ارزش گذاری می‌کنیم و اقداماتی انجام می دهیم تا مخاطرات را به بهترین شکل کاهش دهیم.

وی درباره نحوه ورود پدافند غیرعامل به اتفاقاتی که به پدافند در سطح شهر‌ها ربط پیدا می‌کند، گفت:‌ ما نظام تقسیم بندی داریم و در شهر‌ها مشاوران ما حضور دارند. برای مطالعه آسیب پذیری نقاط ضعف و اولویت‌های استان‌ها  اسم طرح عملیاتی خود را طرح جامع پدافند غیرعامل استان‌ها گذاشتیم. در واقع نقش اجرایی برای کل استان‌ها مشخص کردیم که باید انجام دهند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: تقریبا سال گذشته ۵۵ همت موافق نامه ما برای انجام اقدامات پدافند غیرعامل با دستگاه‌ها بود. در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر که ۵۵ شهر است موفق شدیم در ۴۱ شهر افرادی را به عنوان مشاور برای انجام اقدامات کارشناسی قرار دهیم. پس از جمع بندی در استان‌ها در سازمان پدافند غیرعامل جمع بندی می‌کنیم.

وی گفت: در سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ مانور و تست ارزیابی برای پایداری سایبری دستگاه‌ها داشتیم و از این‌ها حدود ۱۰۰ صفحه گزارش برای ما تشکیل می‌شود و به دستگاه‌ها مکتوب ارائه می‌کنیم که چه اشکالاتی را دارند. نزدیک به صد شرکت بخش خصوصی را توانمند کردیم تا بتوانند در این امر ما را کمک کنند. ما منتظر نیستیم تا حادثه پیش آید و حرکت ما پیش دستانه است.

سردار جلالی افزود: امروز همایش سیگنال رسانه‌ای در سازمان صدا و سیما داشتیم و تیم‌های ما در حال کار هستند تا اشکالات را به گروه‌های فنی صدا و سیما اعلام کنند. البته در این باره و درباره نمره این سازمان می‌توان گفت که نمره صدا و سیما عالی نیست، اما بهتر از گذشته شده است. تعدادی از دستگاه‌ها هستند که وضعیت خوبی دارند در حوزه نفت تعامل خوبی داریم، اما آنجا هم نمره عالی ندارند و باید آن مشکلات حل شود و بهتر از دستگاه‌های ضعیف نیز گفته نشود، اما دستگاه‌ها باید شرایط بهتری را در تمامی حوزه‌ها عملی کنند.

وی درباره همکاری با دستگاه‌ها گفت:‌ دولت گذشته در سطح رئیس دولت، همکاری که با ما نداشتند که هیچ بلکه مقابله نیز با ما داشتند. اما در بدنه همکاری‌های خوبی داشتیم و کار را انجام می‌دادیم. در این دولت، اما هم در سطح عالی و هم در سطح بدنه ارتباطات و تعاملات خوبی داریم. مسئول اجرای پدافند غیرعامل در دستگاه‌ها وزرا هستند و در سطح استان‌ها نیز استانداران هستند. سازمان پدافند غیرعامل وظیفه نظارت و راهبری و کمک رسانی و سیاستگذاری  و برنامه ریزی این امر را برای دستگاه‌ها بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: اکنون بنا بر قانون جدید باید ۳ ماه یکبار به مجلس گزارش دهیم و این نقش نظارتی مجلس را بهتر کرده و باید ببینیم در اجرا چه اتفاقی می‌افتد و امیدواریم شرایط خوب باشد. در حوزه‌های فناورانه، حوزه سایبری روزی در حد سرگرمی بود و امروز تقریبا تمام ارکان کشور را فراگرفته است. فناوری رشد کرده و ترکیبی شده است. فناوری داده، هوش مصنوعی و ارتباطات و الکترومغناطیس با آن ترکیب شده، هوش مصنوعی هزار قابلیت درست کرده و امکان دارد تهدید‌های زیادی نیز داشته باشد؛ بنابراین بر این حوزه‌ها نمی‌توان رویکرد ثابت داشت و باید هر سال به آن ورود کرد.

سردار جلالی ادامه داد: برای تمام این حوزه‌ها در سطح ملی نقشه‌ای را آماده کردیم و الگویی به نام سند راهبردی را در تمامی حوزه‌ها که وابسته به فناوری است ایجاد کردیم و برای آن نظام عملیاتی نیز ایجاد کردیم. اکنون ما نقش هر دستگاه را مشخص کردیم. حملات سایبری دسته بندی و درجه دارد. در نظام فنی می‌گویند هر تلاش سایبری و هر اسکن در دستگاهی را یک حمله یا تلاش به نفوذ می‌دانند. آمار این گونه حملات زیاد است، اما تنها تلاش اولیه برای ورود به شبکه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: دومین، سطحی از حمله است که حجم پایین و محدودتری دارد و مثلا از ویروس‌های معمولی و سلاح‌های سایبری استفاده می‌کنند. تعدادی حمله هم داریم که به آن‌ها حملات در سطح جنگ سایبری می‌گوییم و اهدافی که دارای پیامد کاربردی برای مردم دارند مورد حمله قرار می‌گیرد. این حملات یعنی بتواند باعث مشکل برای مردم شود.  از این بخش در سال گذشته چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ مورد داشتیم و درصد موفقیت آن حداکر ۲۰ درصد بوده و ۸۰ درصد آن کنترل شده است.

سردار جلالی اظهار کرد: اکنون در بعضی از حملات از هوش مصنوعی استفاده می‌شود و پس از آن عناصری را در سیستم قرار می‌دهند و بر اساس آن به سیستم حمله می‌کنند. اکنون با استفاده از همان هوش مصنوعی می‌توانیم جلوی آن اتفاق را بگیریم و این موضوع نشان از بالاتر رفتن سطح این حملات و همچنین دفاع ما در مقابل آن دارد. ما وارد دریایی شده ایم که دانش و  تکنولوژی حرف اول در آن را می‌زند و حضور نیروی انسانی می‌تواند در این زمینه نقش مهم و حیاتی داشته باشد؛ چیزی که ما بسیار در آن با وجود جوانان و دانشمندانی که داریم می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار