مذاکرات بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع از روز پنجشنبه در جده عربستان درمورد آتش‌بس احتمالی در جریان است.

مذاکرات بین نیرو‌های مسلح سودان (SAF) و نیرو‌های شبه‌نظامی پشتیبانی سریع (RSF) از روز پنجشنبه در جده عربستان سعودی در جریان است. موضوعات مورد گفت‌وگو شامل آتش‌بس احتمالی و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه است.

به گزارش العربیه، مذاکرات درون سودانی نیز در اتیوپی در حال انجام است که در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد با تمجید نمایندگان تروئیکای اروپا، نروژ، انگلیس و آمریکا مواجه شد.

گفت‌وگو‌ها در جده بین دو طرف متخاصم ادامه دارد. مذاکرات جده با نظارت عربستان سعودی و آمریکا و با مشارکت اتحادیه آفریقا و مرجع بین دولتی برای توسعه (IGAD) در شاخ آفریقا تسهیل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان گفت: «پادشاهی عربستان بر وحدت صفوف و اهمیت اولویت دادن به خِرَد و توقف درگیری به منظور توقف خونریزی و کاهش درد و رنج مردم سودان تأکید می‌کند.» وزارت امور خارجه عربستان افزود که عربستان امیدوار است به توافق سیاسی برسند که بر اساس آن امنیت، ثبات و رفاه برای سودان و مردم آن حاصل شود.

دیگر شرکت کنندگان در مذاکرات جده نمایندگانی از «مرجع بین دولتی برای توسعه شاخ آفریقا» (IGAD) به رهبری کنیا هستند.

نمایندگان تروئیکا، نروژ، انگلیس و آمریکا از نشست این هفته در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، که در آن گروه گسترده‌ای از بازیگران غیرنظامی سودانی و سهامداران برای گفت‌وگو درمورد آتش‌بس دیدار داشتند، استقبال کردند.

نشست مقدماتی جبهه مدنی برای توقف جنگ، که کار خود را روز پنجشنبه به پایان رساند، با تشکیل یک کمیته رهبری مقدماتی متشکل از ۶۰ نفر به ریاست «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سابق، به منظور «انجام وظایف نظارتی و پیگیری درمورد آمادگی برای نشست مؤسسان به پایان رسید.

بر اساس بیانیه نهایی این نشست، جلسه مقدماتی تصمیم گرفت که کنفرانس را ظرف دو ماه با شرکت حدود هزار نفر برگزار کند. همچنین تصمیم گرفت یک «دفتر اجرایی هماهنگ و یک کمیته مقدماتی» ایجاد کند.

در بیانیه مشترکی که روز جمعه منتشر شد، تروئیکا این نشست را به خاطر خدمت به عنوان گامی مهم در جهت تشکیل یک جبهه غیرنظامی دموکراسی‌خواه واقعی فراگیر تحسین کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار