رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون ۶۵ هزار بهره بردار به صورت مستقیم و ۱۳۰ هزار به صورت غیر مستقیم در باغ‌های سیب استان مشغول به کار هستند.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشور‌های هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار اراضی باغی استان، حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع محصولات از باغ‌های استان تولید می‌شود.

شهبازی ادامه داد: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده، اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی روسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.
شهبازی اضافه کرد: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات را نیز ارتقا دهیم و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش‌های علمی در بخش کشاورزی استان، در صدد هستیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زودرس و میان رس را جایگزین باغ‌های سنتی کنونی کنیم.

وی گفت: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغ‌های درجه ۳ و اصلاح باغ‌های درجه ۲ و توسعه باغ‌ها در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، تمامی موارد در نقشه راه سیب استان پیش بینی و برآورد شده که در دست تدوین هست و به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.