متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها گفت: از اقدامات ضروری هنگام مسمومیت فرد با مواد سوزاننده خودداری از دادن غذا به بیمار است.

عدالت خواه متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موادی که باعث آسیب به مخاط دستگاه گوارش می‌شوند شامل اسید و باز هستند، اما درصد کمی نیز موادی مانند بعضی سموم علف کش نیز این خطر را ایجاد می‌کنند.

او ادامه داد: سموم علف کش پایه اسیدی و بازی خاصی ندارند و زیاد در دسترس نیستند همچنین موادی که بیشتر مردم استفاده می‌کنند مواد دارای پایه اسید و باز هستند.

متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها تصریح کرد: سوختگی ناشی از بلع مواد سوزاننده بیشتر در کودکان، افراد عقب مانده ذهنی، سالمندان و افرادی که از لحاظ مغزی مشکل دارند، اتفاق می‌افتد همچنین بسیاری از این مواد از نظر شکل رنگ آب هستند و رنگ و بو ندارند.
 
عدالت خواه خاطرنشان کرد: این مواد در دسترس این افراد قرار نگیرد و در اغلب مکان‌های دنیا و ایران نیز مواد دارای خاصیت اسید و باز در ظروفی نگهداری می‌شود که درب مخصوص دارند و این طوری کودکان نمی‌توانند درب آن را باز کنند.

متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها اظهار داشت: اشتباه خانواده‌ها این است که مواد دارای خاصیت اسید و باز را در مکانی قرار می‌دهند که کودکان به اشتباه فکر می‌کنند نوشیدنی است و آن را می‌خورند.

او بیان کرد: بعضی مواد سوزاننده طوری است که وقتی کودک مقدار کم آن را در دهان قرار می‌دهد مزه ناخوشایند آن باعث می‌شود که بقیه آن را نخورد.

متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها گفت: در بعضی موارد نیز برخی مواد سوزاننده هنگام بلع با تاخیر اثر می‌کنند و فرد مقدار زیادی از آن را می‌بلعد یا به وسیله افراد عقب مانده ذهنی یا انسانی که قصد خودکشی دارد بلعیده شده است.

عدالت خواه ادامه داد: در اولین فرصت اطراف دهان بیمار که این مواد را بلعیده و استفراغ کرده تمیز شود که همین مواد نیز باعث سوزانندگی و آسیب به خود بیمار و درمانگر می‌شود.

 متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها اظهار داشت: افراد مواظب باشند که این مقداری از مواد دارای خاصیت اسید و باز که روی لباس، اطراف دهان، روی دست و مواد حاصل از استفراغ است به بیمار و سایر افراد آسیب نزند همچنین پوست را با آب فراوان شستشو دهند و جلوی لب را با مقدار کم آب تمیز کنند.

او بیان کرد: افراد مراقب باشند که به این بیماران هیچ خوراکی ندهند در حالی که در ثانیه اول شاید دادن سفیده تخم مرغ و شیر در حد کم کمک کننده باشد، اما اگر اطلاعات کافی ندارند هیچ غذایی به بیمار ندهند و در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه کنند.

متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها گفت: هرگونه دادن غذا، تحریک برای استفراغ و شستشوی مخاط دستگاه گوارش مانند لوله گذاری برای این بیماران ممنوع است.

عدالت خواه تصریح کرد: متاسفانه هنگامی که افراد مواد سوزاننده را بلعیدند همان ثانیه اول اثر می‌گذارد و اهمیت دارد که چند دقیقه که گذشت هرگز به بیمار غذا ندهند و بیمار باید سریع آندوسکوپی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار