کارشناس بازار سرمایه گفت: پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم علاوه بر افزایش مشارکت سهامداران کمک به ورود جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه هم می‌کند.

۳۰ اردیبهشت نخستین پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم برای افزایش سرمایه یک شرکت بورسی انجام شد. افزایش سرمایه شرکت‌ها به چند روش صورت می‌گیرد که هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از روش‌ها، افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی است. ماده ۶۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم این اجازه را به سازمان بورس داده بود که دستورالعملی در این زمینه تدوین و فرآیند را به صورت الکترونیکی طراحی کند که در نهایت سال گذشته این دستورالعمل تدوین و در دی به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسید.

آن‌طور که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرده است؛ از ابتدای امسال تا هفته پایانی شهریورماه پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم ۳۰ ناشر برای صاحبان سهام اجرایی شده است به بیانی دیگر؛ در ۶ ماه ابتدای امسال ۳۰ ناشر از طریق پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم، اقدام به افزایش سرمایه کرده‌اند.

پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم که اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص اهمیت این اقدام باید موارد را از چند بُعد بررسی کرد در گام اول این الکترونیکی شدن سبب حذف کاغذ می‌شود اقدامی که در راستای کمک به بهبود محیط زیست است صرفه جویی در زمان و کاهش بار ترافیکی در کنار صرفه جویی در هزینه از دیگر مزیت‌های این فرآیند محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده از حق تقدم‌ها حق سهامداران بود که گاهی به سبب مشکلات و دشواری‌های از این حق خود به آسانی می‌گذشت در حالی که اکنون با چند کلیک می‌تواند در حق تقدم‌ها مشارکت داشته باشد.

در ادامه ادهم بیان کرد: با الکترونیکی شدن این فرآیند و تسهیل روند علاوه بر افزایش مشارکت سهامداران در بازار سرمایه، عمق بازار هم افزایش پیدا خواهد و از سوی دیگر این فرآیند کمک به ورود جریان نقدینگی به بازار سرمایه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تخلف کارگزاری اطمینان سهم
۱۳:۳۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
باسلام و احترام
لطفا از مسئولان نظارتی سازمان بورس پیگیری کنید علت ممنوعیت معاملات آنلاین در کارگزاری اطمینان سهم از اول شهریور 1402 تا آبان 1402 چیست؟هنوز این ممنوعیت معاملات هر روز از طریق سایت آنلاین کارگزاری توسط مدیر معاملات برای همه سهامداران آنلاین اعلام میشود.
متاسفانه پذیرش کارگزاری اطمینان سهم پاسخگوی سهامداران نیستند.در شهرستانها نمایندگی ها پاسخگو نیستند.
این چه وضعی است اگر کارگزاری تخلف کرده اعلام کنند تعطیلش کنند.اگر هم تا مدت خاصی محدودیت معاملات دارد اعلام عمومی کنند.
در بسیاری از شهرستانها فقط یک کارگزاری وجود دارد و مردم مجبورن فقط از آن کارگزاری پیگیر سهامشان باشند.
خیلی ها سهام خریده اند و الان نمیتوانند فروش بزنند و کارگزاری اطمینان سهم هم اجازه تغییر ناظر نمی دهد.
لطفا پیگیری و اعلام عمومی کنید.باتشکر
آخرین اخبار