به گفته مسئولان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شوند که در حال حاضر ۱۴ نوع از آنها مجوز فعالیت دارند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در شرایط بحرانی و نزولی بازار همواره گروهی بیشتر از سایر افراد دچار زیان خواهند شد گروهی که بدون داشتن زمان، تجربه و مهارت کافی وارد بازار سرمایه شده اند البته که تنها این موارد را نمی توان تعمیم به تمام دوره های زمانی داد. 

به گفته کارشناسان، توسعه ابزار‌های مناسب برای هدایت افراد به سمت سرمایه‌گذاری به شیوه غیر مستقیم یکی از اقداماتی است که نهاد عالی بازار یعنی سازمان بورس باید به آن توجه ویژه داشته باشد. در همین زمینه همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش تعداد و تنوع صندوق‌ها زمینه ساز سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار است. می‌دانیم که یکی از مسئله‌هایی که در اقتصاد ما و بازار سرمایه به چشم می‌خورد این است که افراد مستقیم و به شکل برخط اقدام به دریافت کد بورسی می‌کنند و با این دسترسی وارد بازار می‌شوند بدون این که آموزش‌های کافی برای شرایط مختلف بازار را دیده باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: هر چه بتوانیم صندوق‌های بیشتری را در بازار سرمایه داشته باشیم و مردم از طریق صندوق‌ها در بازار همانند اکثر نقاط دنیا حاضر باشند می‌توان انتظار داشت که بازاری با ثبات‌تر و به دور از هیجانات برخی از افراد حقیقی را داشته باشیم.

او افزود: برخی از افراد حقیقی متاسفانه خیلی زود از صف خرید به صف فروش و بالعکس حرکت می‌کنند؛ یعنی بیشتر تصمیم گیری آن‌ها بر اساس روند قیمتی است هرچقدر تعداد صندوق‌های ما در بازار سرمایه بیشتر باشند قطعا می‌توان به بازار کمک کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری که علی اکبر ایرانشاهی مدیر مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خصوص آن گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شوند. در حال حاضر ۱۴ نوع صندوق سرمایه‌گذاری مختلف مجوز فعالیت دارند.

در ادامه هم سیاوش پرویزی نژاد رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیان کرد: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار ۴۰۸ مورد است که ارزش دارایی آن‌ها بیش از ۸۶۰ هزار میلیارد تومان است و تعداد دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است و طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجوز فعالیت ۸۶ صندوق صادر شده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری که هر کدام از آن‌ها متناسب با ویژگی‌های افراد از جمله زمینه علاقه‌مندی ها و میزان پذیرش ریسک شکل گرفته اند در همین زمینه کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صندوق‌ها یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای افرادی است که مهارت کافی در تحلیل‌های حرفه‌ای را ندارند این افراد می‌توانند با انتخاب سرمایه‌گذاری در صندوق متناسب با میزان ریسک پذیری خود با خیال آسوده‌تر و کم ریسک تر وارد بازار سرمایه شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در بلند مدت هم در مقایسه با شاخص‌های بازار سرمایه عملکرد مطلوبی داشته اند.

همچنین به گفته مسئولان سازمان بورس، طی دو سال اخیر این سازمان اقدام به تدوین و تصویب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی از جمله اهرمی، بخشی، بازنشستگی تکمیلی، املاک و مستغلات و... کرده است. صندوق‌هایی که افراد می توانند با بررسی میزان ریسک پذیری خود آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و به بنابر نظرات کارشناسان هر چه تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند علاوه بر پوشش سلایق و میزان ریسک پذیری های متمایز افراد می تواند کمک مناسبی به عمق بخشی به بازار سرمایه و ثبات بیشتر آن هم داشته باشد.

لازم به ذکر است این گزارش سیگنال بورسی و توصیه به خرید،  فروش یا هر نوع سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
جالب بود. اطلاعات جدید داشت
آخرین اخبار