نظر مجمع تشخیص درباره لایحه عفاف و حجاب اعلام شد

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح اصلاح بند ک تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ و لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار داد.

در جلسه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس شورای اسلامی در تخصیص قیر رایگان به برخی دستگاه‌های اجرایی، مغایر سیاست‌های کلی دانسته نشد.

هیات عالی نظارت به ریاست صادق آملی لاریجانی و با حضور اعضای هیات به بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح «اصلاح بند ک تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۲» و لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» از حیث مغایرت یا عدم تطبیق با سیاست‌های کلی نظام پرداخت.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر ذوالقدر دبیر هیات عالی نظارت با بیان دستور جلسه، توضیحاتی در خصوص گزارش بررسی‌های کارشناسی دفتر هیات نظارت در خصوص بند ک تبصره یک بودجه ۱۴۰۲ به اعضا ارائه کرد.

در ادامه جلسه رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضرورت تصویب این بند و عدم مغایرت آن با سیاست‌های کلی و همچنین به راهکار‌های بهره‌برداری و نظارت بر کارکرد‌های این بند توضیحاتی ارائه دادند.

بند ک تبصره یک بودجه ۱۴۰۲ اشعار می‌دارد: «در سال ١٤٠٢ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ دویست هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و به میزان آن به صورت ماهانه از ابتدای سال ١٤٠٢ مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) با پنجاه درصد (٥٠%) قیمت بهابازار (بورس) در اختیار دستگاه‌های اجرائی موضوع این بند قرار دهد و در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه کند.

وزارت نفت مکلف است مابه التفاوت آن را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، جبران و اعمال حساب کند. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به دستگاه‌های اجرائی موضوع این بند افزایش خواهد یافت. مهلت هزینه کرد اعتبار موضوع این بند تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ است. سهم دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر است...»

دفتر هیات عالی نظارت بر اساس بررسی‌های کارشناسی – نظارتی کمیسیون‌های تخصصی مجمع، این مصوبه مجلس شورای اسلامی را مغایر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و سیاست‌های کلی قانونگذاری تشخیص داده بود.

در این جلسه، هیات عالی نظارت پس از شور و بیان نقطه نظرات اعضای هیات در موافقت یا مخالفت، بند ک تبصره یک قانون بودجه را مغایر سیاست‌های کلی ندانست.

در ادامه این جلسه، هیات عالی نظارت همچنین به بررسی مغایرت یا عدم تطبیق مصوبه مجلس در خصوص لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» با سیاست‌های کلی نظام پرداخت.

در این جلسه، مصری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی و احمد وحیدی وزیر کشور توضیحاتی درخصوص بند ۳ ماده ۱۳ این مصوبه ارایه کردند.

این ماده اشعار می‌دارد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به منظور تحقق اهداف این، قانون مکلف به وظایف زیر است:

بازنگری در ادامه همکاری و حمایت قانونی از شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، کارخانه‌های نوآوری، خانه‌های خلاق و سایر مراکز تحت نظر معاونت که به هر نحو برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی، بدپوششی را ترویج یا تبلیغ نموده یا مدیران، کارکنان و پژوهشگران آن‌ها مرتکب رفتار‌های مذکور می‌شوند. " که این موضوع حسب گزارش دفتر هیات عالی نظارت در مواردی با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد.

سپس اعضای هیات عالی نظارت در مخالفت یا موافقت به بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند؛ و در نهایت، هیات عالی نظارت این ماده از مصوبه مجلس را از حیث ابهام در تعریف واژه‌هایی از جمله بی عفتی، بی حجابی، بد پوششی و... مغایر جزء ۳ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری دانست.

در ادامه این جلسه هیات عالی نظارت به بررسی ماده ۳۲ مصوبه مجلس در خصوص لایحه عفاف و حجاب پرداختند.

این ماده تصریح می‌دارد: «التزام عملی به عفاف و حجاب در محیط کار و خارج از آن و فضای مجازی، شرط جذب، به کار گیری، استخدام، ادامه همکاری، ارتقاء، ترفیع، رتبه بندی، انتصاب و برخورداری از امتیازات سنواتی و استخدامی در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۳) این قانون و نیز مراکز آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی و عمومی و دانشگاه آزاد اسلامی بوده، مسؤولان ذیربط موظفند بر اساس گزارش مستند مردمی مراجع نظارتی و ضابطان اقدام کنند.»

پس از توضیحات مصری نایب رئیس مجلس، اعضای هیات نظارت نیز به بحث و بررسی برخی واژگان و حدود و ثغور تعاریف به کار رفته در این ماده از جمله "التزام عملی به عفاف و حجاب در محیط کار و خارج از آن و فضای مجازی، ... یا «گزارش مستند مردمی، مراجع نظارتی و ضابطان و ...» پرداختند و پس از بررسی موضوع و اظهار نظر موافقان ومخالفان مغایرت با سیاست‌های کلی، این ماده از حیث ابهام در برخی تعابیر و نحوه تاثیر گزارش‌های مذکور در تصمیمات مسئولان ذیربط، مغایر جزء ۳ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری دانسته شد؛ بنابراین گزارش تبصره ماده مذکور که اشعار می‌دارد: «التزام عملی به عفاف و حجاب در محیط کار و خارج از آن و فضای مجازی شرط صدور و تمدید پروانه فعالیت برای اعضای مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار خدمات عمومی ...» و گزارش دفتر هیات نظارت آن را مغایر سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری دانسته بود، مغایر سیاست‌های کلی شناخته نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
لطفا جلوی بی حجابی را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
چطور برا مالیات سامانه سوت زنی گذاشتید یه سامانه حجاب بان بذارید به همه مردم فراخوان بدین عکس و محل طرف را به سامانه ارسال کنند پیامکی بهشون تذکر بدین
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۲۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
خوب والا دیگه نمیدونم این چیه بی حجابها خیلی راحت دارن راه میرن اینا چی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
لطفاً در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوقشان هم نظری بدهید ما بازنشستگان امروز ودلاوران زمان جنگ تحمیلی را از یاد برده ای آقای قالیباف یادته در مورد یخچال های خالی بازنشسته ها چه گفتید الوعده وفا . لطفاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
وقتی شهر وندی برای خانه و غذای خانواده استخوان لخت می خرید.گفتم شرم بر مسولین بی عرضه. حالا خودم هم توان خرید گوشت را ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
بی حجابا که ترسی ندارند دارند ادامه میدن به بی حجابی مراکز دولتی هم که موشون بیرونه شلوار کوتاه لاک زده متاسفانه خانم حراستی که هم حضور داره پول مفت میگیره چراکه اصلا تذکری در کار نیست بالاخص در بیمارستانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
چقدر پول گرفتی اینارو نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۰۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
بالاخره چی شد قانون حجاب عفاف تصویب شد که برای اجرا ابلاغ شود یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
مردم مشکل معیشت ومسکن و حقوق دارند که اصلاً عادلانه پرداخت نمیشود فقط گیر دادید به حجاب وفرزند آوری وغیره...اگه حق و حقوق مردم درست بشه کمی رفاه و آسایش داشته باشند همه مشکلات حل می‌شود مطمئن باشید اگه کسی نتونه شکم خودشو سیر کنه وبیکار باشه نمیتونه ازدواج کنه وبچه بیاره الان خیلیا ازدواج هم کردن ولی بخاطر گرانی ونبود ثبات اقتصادی جرأت نمی کنند فرزند بیاورند حالا شما باز تبلیغ کنید و وام بدید چیزی عوض نمی سه کار از ریشه خرابه.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس....
۰۶:۵۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی در خطبه‌های نمازجمعه این شهر اظهار کرد: امروز قشر زحمت‌کشی در بدنه دولت کار می‌کند که در چنگال قدرتمند پیمان‌کارانی قرارگرفته‌اند که گاهی در بعضی مجموعه‌ها این پیمان‌کاران با آنها مانند استعمار و بلکه بردگی نگاه می‌کنند.

وی افزود: نیروهای شرکتی بین خوف و رجا زندگی می‌کنند و حتی جرات گرفتن مرخصی ندارند و امنیت شغلی آنها صفر است و حتی اگر مجموعه‌ای که در آن کار می‌کند قدرتمند و دولتی باشد زیر نظر پیمان‌کار به ناچار باید بله قربان‌گو باشد.

امام جمعه پل‌دختر گفت: نیروهای شرکتی سالیان سال است دارند داد می‌زنند اما گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آنها نیست، مجلس تصویب کرد آنهایی که خانواده ایثارگر هستند تبدیل وضعیت شوند که این از بهترین اقدام‌ها و انقلابی بودن مجلس در این مسئله خود را نشان داد.

وی افزود: بر این اساس انتظار می‌رود نیروهای دولتی شرکتی که جز جامعه ایثارگری نیستند و مشمول این قانون نمی‌شوند اما با زجر زندگی خود را اداره می‌کنند نیز مورد حمایت دولتیان و مجلسی‌ها تا عمر این مجلس باقی است، قرار گیرند و فکر عاجلی در این زمینه صورت گیرد.

موسوی یادآورشد: نیروهای شرکتی دولتی گمنام هستند و با زجر و منت زندگی می‌کنند، متاسفانه حقوق آنها کم است و عیدی آنها نیز به موقع بدست آنها نمی‌رسد زیرا به حساب پیمان‌کار واریز می‌شود که این با هیچ عدالتی سازگار نیست.

وی افزود: این نیروها چندین بار به نهاد امامت جمعه مراجعه و یا مکاتبه کردند اما علی‌رغم انعکاس این مشکلات تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و امروز نیز این موضوع از طریق تریبون نماز جمعه مطرح شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
خدا خیرت بده حرف دل چند میلیون نیرو شرکتی .تبعیض تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
کاش امتحانی مثلا تصویب میکردید بانک ها یک سال بالای چهل درصد نزول نگیرن یا برای یک سال ایران‌خودرو سایپا تولید نکنن خارجی استفاده کنن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
الان حجاب بسیار مهم است و اولویت نخست اقتثاد ایران است .
همانگونه که حضرت امام فرموده اگر مسئله حجاب و مبارزه با فساد حل شود کل مشکلات مملکت حل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
امام خیلی حرفای دیگه زد آیا رژیم ودولت انجام دادن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۲۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
خداروشکر کسی که نمیدونه اقتصاد رو چطور مینوسن میتونه در خصوص اقتصاد نظر بده
آخرین اخبار